Konungens återkomst?



När 19-manna truppen släpptes var det en person som jag inte räknat med, nämligen Miran Burgic. För mig är detta ett väldigt glädjande besked. Hittills i år så har vi saknat en riktigt striker som tar plats bredvid Ivan Obolo.  Denna platsen tror jag i år är som gjord för Miran.
Inget ont om Thorstensson eller CH Jagne. Men tyvärr så har ingen av dessa två herrar enligt mig visat i år att de är förtjänta av den andra anfallsplatsen bredvid våran självskrivne argentinska stjärna. I och med det spelet som vi spelar i år med mycket inlägg från kanter så tror jag Miran kommer får sitt riktiga svartgula genombrott. Att han är giftig i boxen har vi sett förr inte minst mot Helsingborg i slutet av förra säsongen.
När det gäller Thorstensson så tror jag han känner för stor press på sig att han måste prestera. Han har haft bra lägen mot både Kalmar och nu senast Örgryte där det enlig undertecknad han borde nätat och på så sätt kunnat ”punktera” matcherna. 2-0 är ju en betydligt säkrare ledning en vad 1-0 är.  Att han gjorde 11 mål på 29 matcher förra säsongen gör att jag känner att han kommer lyckas. Men tror i nuläget han vill bevisa för mycket. Han springer och sliter hela tiden när han är inne vilket han ska ha en stor eloge för. Men kylan i avsluten måste komma, vilket jag tror sker när han sätter några bollar.
När det gäller CH Jagne så står han inför en helt annan situation.  Han får ca 15-20 minuter varje match. Detta gör att han ofta får spela med trötta spelare vilket kan påverka de bollarna han får jobba med. Sen är CH för mig en spelare som ska spela när motståndarna pressar. Detta för att man ska kunna utnyttja han speed maximalt. Sen har väll han aldrig varit en erkänd bra målskytt vilket gör att man kanske ska ha lite förståelse för hur hans målproduktion varit.
Men ska man se överlag så gör årets trupp att det kan kombineras på flera olika sätt att spela anfall. Med grovjobbande forwards som ger utrymme för våra kantspelare eller precisa inlägg till anfallare i boxen.
Men vi vinner matcherna. Det är trots allt det som fotbollen går ut på. Och med det segertåg som börjat (bortsätt från Malmö matchen), så hoppas jag den resan blir lång. Det viktiga är ju inte att ta tre poäng snyggt utan att man tar dem.

Linus

Kommentarer
Postat av: Mats

Så sant unge herrn..

2009-04-29 @ 16:42:25
Postat av: Moa

med 0-3 blev den resan inte så vidare lång

2009-04-30 @ 16:59:07
URL: http://hicoculis.webblogg.se/
Postat av: Fred

Vad fan?

2009-04-30 @ 23:50:34
URL: http://enfranskbulldogg.blogg.se/
Postat av: Henke

Hallå! Vad är det här?

Jag tycker det börjar likna en trend att ni slutar uppdatera efter varje förlust, tråkigt.

2009-05-02 @ 00:42:44
Postat av: jacob

snälla ta bort blogg kommentarerna

2009-05-03 @ 02:55:26
Postat av: nilsson

Många har sunpunkter om laget.

Här kommer mina.



Öhrlund - har spelat bra, om han bara lyckades bli mer cool (idag är han allt för spänd och stirrig -sånt skapar osäkerhet i försvaret).



Josson- helt OK, borde ta för sig ännu mer i anfallsspelet.



Per Karlsson - Kan inte nicka, okej han hoppar upp men han kan inte trycka till bollen med pannan. Mitt råd till AIK är sälj killen, han kommer aldrig att få fram den där sisun som krävs i hans position.



Atta - Spelbegåvad, kan nicka men varför krigar han inte, den här killen har mycket att lära av Jos inte minst krigarmässigt.



Jos - Bästa köp AIK gjort på många år.



NEJ - helt OK, han passar utan tvekan bäst på kanten med sin vänsterfot, bra drag av Stahre.



Pierre - För tre år sen trodde jag aldrig på honom, defenitivt inte nu heller, i mina ögon ingen allsvensk spelare, och absolut inte en AIK spelare. Varför stirrar han hela tiden på bollen, en spelare inte minst på mittfältet skall ju titta upp - först då ser man spelet - förnya inte kontrakt. För svag i det fysiska spelet.



Ortiz - Bra och kan bli bättre med en bättre omgivning på mitten.



Tjerna - Jag gillar hans attityd och löpvilja men han är alltför lite med i det kreativa anfallsspelet. Förnya inte som spelare eventuellt som en i organisationen.



Kenny - är vad han är, men energin tillför än så länge laget något positivt. En kämpe och såna behövs.



Gabriel - vad är det som klickar - en kombination av psyke och skör kropp? Annars klockren.



Martin - en frisk fläkt som måste ta nästa steg. Känns som om han trixar in sig i sig själv ibland, och rätt ofta den sista tiden.



Obolo - klockren framspelare och nu målgörare, önskar se honom i en bäätre liga. Varför inte La liga!



Thosten - idag för mycket superetta spelare, framför mål är det ett tillslag som gäller inte som nu två och tre. Det måste gå snabbare i boxen - den här killen kan bli bra, han bestämmer själv.



Saleh - För vek, för svag mentalt, en div ett spelare - sälj. Tillför inte laget och AIKs spel speciellt mycket.



Bojan - jag vill se honom i en Gattuso-roll, jag vill se honom löpa sönder motståndarna på mittplan, lyckas han i det kan han vara Tjernas ersättare.



Miran - har vi ännu inte sett. Men jag tvivlar, han har ännu inte gjort en bra matck i AIK-tröjan. Sälj.



Lundberg - vill vi se mer av.



Satsa på ungdomarna

2009-05-03 @ 10:35:39
Postat av: Henke

"nillson" hur fan kan du säga att moran inte gjort någon bra match i AIK. Pierre är för övrigt också en talangfull spelare enligt mig

2009-05-03 @ 11:31:45
Postat av: nilsson

Fortsätter mina egna åsikter om spelare och spel.



Jagne - en bra inhoppare. Irrationell med speed.



Bojent - Som vänsterback är han för dålig defensivt - man varför inte test honom som vänster mittfältare, borde klara den rollen bättre än Pierre.

Han har offensiva kvaliteer när han vågar, och jag tror han vågar, om han inte behöver täcka bakåt som han måste på backen. Ge honom fria tyglar framåt.





SPELET - varför använde sig inte AIK av den offensiva press som man så framgångsrikt körde mot Kalmar - när man spelade mot MFF och HIF?? Så som man spelade mot Kalmar borta borde man spela i alla matcher äver om det tar på krafterna - det är den energin och viljan vi vill se från läktarhåll. Det är ett framgångsrecept.



Det finns tydliga brister på AIKs mitt - Tjerna får mycket speltid, han löper mycket men vi behöver någon som dessutom kan tillföra något till spelet. Det är slöseri med att ha Tjerna på plan, det räcker inte med att bara löpa. Man måste kunna hålla i boll och fördela den på ett konstruktivt sätt. Han är dessutom för enbent, man har inte råd med en spelare som måste ställa om för att få fram "rätt fot". AIK behöver en Pär Zetterbergtyp på mitten, en offensiv playmaker - för Ortiz är den defensive.



Framför mål vill jag se färre tillslag - man kan inte plocka ner bollen för att sedan lägga den till rätta för "rätt fot". Det är stenålder - det måste smälla till på en gång. De som går upp och nickar måste kunna kunna trycka till bollen med pannan, få fart på bollen (det här kan Thorsten). Mer kraft i boxen - pang på.



Det påstås att AIK har tränat på fasta situationer i år - det märker vi inte mycket av. Här har man varit undermålig, det är bara att erkänna. Betänk att spelarna är proffs - och träffar inte ens ramen? En hörna skall slås med kraft och ha en perfekt bollbana allt annat är amatörmässigt.



Dessutom är Öhrlund usel på att sätta igång spelet - hur ofta hamnar inte bollen fel? Hur ofta dröjer sig hans bollar sig kvar i luften - det känns som flera minuter. Här är Tomi många snäpp bättre.



Uppspelen från backlinjen måste få en lägre och snabbare bollbana - annars kan man lika gärna låta uppspelen gå via backen. Idag går det för långsamt, motståndarlagen hinner ställa om.







2009-05-03 @ 11:33:00
Postat av: nilsson

Svar till Henke.



Ingen är gladare än jag om han lyckas - men jag är ytterst tveksam. Han är inte bättre än Thosten (om Thorsten vågar lämna superetta-spelet med alltför många tillslag i boxen). Men vi får väl se! Självklart hoppas jag att han lyckas och att AIK kan sälja honom för 50 mille.



Pierre är för mig en gåta - höjd till skyarna men enligt mitt förmenande så har tiden "att vara talang" gått ut. Vi måste kunna ställa högre krav på killen. Idag är det superetta klass på honom - kanhända borde man låta honom spela i Väsby, låta honom där utveckla mittfältsspelet - manjag tror inte att han någonsin kommer att bli bättre - han har nått sin peak. Superettan nästa för Pierre.

2009-05-03 @ 11:41:52
Postat av: AIK oG

Sitta på AIK medias blogg och skriva sina egna åsikter om spelarna som om du var någon tränare eller som om du sitter på football manager.com hela dagarna lixom. Ge upp ditt skit snack om AIK spelarna. I dom här tiderna så skulle du kunna skriva något positivt istället. Men du kanske är 70 år och ensam.

AIK STOCKHOLM

2009-05-03 @ 19:03:02
Postat av: JANE DOE

MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL!

2009-05-03 @ 19:48:34
URL: http://missdoe.blogg.se/
Postat av: nilsson

till AIKoG



Jag har rätt att uttrycka mig - att ha en åsikt. Koncentrera dig istället på innehållet i det jag skriver - bemöt mina ord - så kanske både du och jag och någon annan intresserad kan utvecklas. AIK kan alltid bli bättre - för de är inte bra hela tiden just nu. För det är väl så Stahre vill ha det - kvalitet i allt de gör hela tiden. De är proffs och tänk då att åldermannen Hasse Bergren fortvarande dominerar i allsvenskan. Snacka om att allsvenskan har låg kvalite. Kanhända beror det på det samlade fotbollskunnadet i sverige eller skall vi bara skylla på ekonomin??!

2009-05-03 @ 19:49:25
Postat av: Emma Smith

Hur känns det att vara kille och blogga? Coolt att du är på topplistan!

2009-05-03 @ 22:14:18
URL: http://ilovenutmeg.blogg.se/
Postat av: AIK oG

till "nilsson" du har rätt att uttrycka dig. Det har alla i det här samhället. Men du gör det i onödan eftersom det inte är du som är tränare och kan ändra på felen som du anser vara fel. Men du kan fortsätta vara negativ, det gör inte mig någon men du behöver ju inte sitta och skriva sånt på en AIK hemsida. Positiva saker går före negativa!



AIK STOCKHOLM

2009-05-03 @ 22:39:53
Postat av: nilsson

Till AIKoG



är man tyst så samtycker man. Skall jag tolka det som att du är nöjd om AIK blir typ 4:a i allsvenskan?? AIK borde spela i CL. AIK är en storklubb - men det vill sig ej. Vi kan inte bara skylla på ekonomin - nått måste vara fel. Jag tror på Stahre. Han gör vad han kan med manskapet - men jag kan garantera att han vill ha andra karaktärer att jobba med på nåra platser. Några håller måttet andra inte - så är det. Det är fakta - vi fans vill att AIK vinner - varför har vi annars proffesionella spelare?



Jag är definitivt inte negativ - jag tror på Stahre, jag tror på AIK. Men vi måste kunna ställa krav på våra högt betalda spelare. Många av dem håller faktiskt inte måttet. Så är det.

Jag ser mig inte som negativ. Tvätom vill jag något - jag vill se AIK i CL. För att göra det krävs självinsikt och självkritik. För att nå dit måste vi ha det bästa laget i sverige - vi måste vinna allsvenskan. Och det är sanna mina ord ingen omöjligthet - om vi städar i laget och hittar de rätta karaktärerna. Kunde Kalmar så kan vi - eller??

2009-05-03 @ 23:00:49
Postat av: AIK oG

--> Nilson.

Nej jag blir inte nöjd om AIK blir typ 4:a i allsvenskan. Vad är det för fråga lixom. Inse sanningen istället. Vi har det laget vi har. Det finns inte sånna spelare i allsvenskan som i la liga. Och AIK kan inte köpa in 3-6 spelare för att vi vill att AIK ska spela i CL. Visst vill alla att det går så bra som möjligt. Men kanske bäst att sattsa på ett sm guld istället för spel i CL.... Och sitta och duskutera det här med dig gör ingenting till det bättre, helt meningslöst. Vill du snacka så kan du komma till Norra stå vid ryttargången på derbyt mot dif istället.



. AIK stockholm

2009-05-04 @ 13:12:48
Postat av: Mattias

Någon som ska ner till Trelleborg även fast det inte organiseras någon resa?

2009-05-04 @ 13:24:29
URL: http://mattiasgrangzell.blogg.se/
Postat av: nilsson

svar till AIKoG



Visste du inte att sm-guld ger segraren möjlighet att delta i CL?? Jag håller med om att det första AIK skall se till - så är det att å det snaraste vinna sm-guld. Kan Kalmar så kan vi.

Men även du måste ju se och inse att vissa (4-5 st) spelare inte håller måttet - och där skall inte heller förlänga kontrakten.

2009-05-04 @ 14:51:27
Postat av: AIK oG

Nilsson..



Jo det visste jag. Men jag bryr mig mer om ett SM guld en spel i europa.. Ute i europa finns det bara 2 lag som är bra och det är dom 2 finalisterna i CL finalen! Jah visst finns det spelare som inte håller måttet, men finns det något lag i lilla allsvenskan som har ett helt lag med bra spelare? nej skulle inte tro det. Och vart hade du tänkt att vi skulle få pengarna till att köpa in 5 spelare som är "bra" som du anser. Hallo vi lever och tittar på allsvenskan vad fan hade du förväntat dig. Och du kan sluta prata med din tuffa attityd för den kommer du inte långt med.



AIK STOCKHOLM

2009-05-06 @ 23:10:32
Postat av: AIK oG

Nilsson..



Jo det visste jag. Men jag bryr mig mer om ett SM guld en spel i europa.. Ute i europa finns det bara 2 lag som är bra och det är dom 2 finalisterna i CL finalen! Jah visst finns det spelare som inte håller måttet, men finns det något lag i lilla allsvenskan som har ett helt lag med bra spelare? nej skulle inte tro det. Och vart hade du tänkt att vi skulle få pengarna till att köpa in 5 spelare som är "bra" som du anser. Hallo vi lever och tittar på allsvenskan vad fan hade du förväntat dig. Och du kan sluta prata med din tuffa attityd för den kommer du inte långt med.



AIK STOCKHOLM

2009-05-06 @ 23:11:32
Postat av: AIK oG

Nilsson..



Jo det visste jag. Men jag bryr mig mer om ett SM guld en spel i europa.. Ute i europa finns det bara 2 lag som är bra och det är dom 2 finalisterna i CL finalen! Jah visst finns det spelare som inte håller måttet, men finns det något lag i lilla allsvenskan som har ett helt lag med bra spelare? nej skulle inte tro det. Och vart hade du tänkt att vi skulle få pengarna till att köpa in 5 spelare som är "bra" som du anser. Hallo vi lever och tittar på allsvenskan vad fan hade du förväntat dig. Och du kan sluta prata med din tuffa attityd för den kommer du inte långt med.



AIK STOCKHOLM

2009-05-06 @ 23:11:53
Postat av: AIK oG

Nilsson..



Jo det visste jag. Men jag bryr mig mer om ett SM guld en spel i europa.. Ute i europa finns det bara 2 lag som är bra och det är dom 2 finalisterna i CL finalen! Jah visst finns det spelare som inte håller måttet, men finns det något lag i lilla allsvenskan som har ett helt lag med bra spelare? nej skulle inte tro det. Och vart hade du tänkt att vi skulle få pengarna till att köpa in 5 spelare som är "bra" som du anser. Hallo vi lever och tittar på allsvenskan vad fan hade du förväntat dig. Och du kan sluta prata med din tuffa attityd för den kommer du inte långt med.



AIK STOCKHOLM

2009-05-06 @ 23:14:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0