Julafton




Man vaknade upp som ett litet barn på julafton, och när kvällen nu börjar dra över Solna så är man överlycklig över den fantastiska present man har fått. Spelarbussmottagningen, inramningen, spelet och vinsten fixade en riktigt skön AIK-premiär.


Innan matchen så passerade en kvinna med en barnvagn förbi mig, när mamman började prata med sitt barn så kunde jag inte låta bli att lyssna.

-Kolla där! Där är Norra stå, vet du vad man gör där? Där hoppar man för AIK... Kan du hoppa?


Skönt sätt att skapa AIK:are från barnvagnarna!


Väl inne på Råsunda så visade Norra stå att mamman hade rätt, man kan ibland inte tro sina ögon (och sina öron) när läktaren börjar att gunga. Gåshud är bara förnamnet. Jag kan bara föreställa mig hur spelarnas tankar ser ut under de viktiga minuterna, innan de ska göra entré på Råsundas matta. Men såhär efter matchen så kan vi i alla fall konstatera att det inte var nervösa tankar, det visade spelarna tydligt idag.


Efter den första halvleken, som var en positiv premiärhalvlek, så kände man att ett mål låg i luften. Redan de första 45 så hade Nisse och Özkan visat att vänsterkanten var att räkna med i år, den sistnämnda visade även i den 55 matchminuten att hans högerfot var att räkna med! Ett grymt förlösande mål! Den annars så tystlåtna pressläktaren (?) fick anledning att jubla, frågan är om de "riktiga" journalisterna blev så glada. Men men..


Sista kvarten blir alltid lika nervös, nagelbanden var som vanligt nerbitna innan slutsignalen ljöd. Men vad spelar det för roll? En seger i en premiär är så grymt, enormt, fantastiskt, sjukt skönt så det inte är sant! Förutom segern så kan man plocka fram ett antal spelare som stod ut från mängden, egentligen skulle man vilja nämna alla, men vissa spelare får en liten extra eloge idag.


Martin Kayongo- Mutumba
, vad ska man säga? Tror de flesta håller med om att killen var bäst på plan idag. Ibland blir det lite för mycket, fast överlag så är det riktigt effektivt, och herregud vad kul det är att kolla på. Är det någon som förstår sig på den där finten när han rullar bollen på foten framåt, och försvaren bara står helt stilla? Sen att Mutumba jobbar hem i defensiven, världsklass..


Nils-Eric Johansson, Nisses aggressivitet och stabilitet på vänsterbacken är en starkt bidragande orsak till att AIK lämnade Råsunda med 1-0 idag. Sen hade han stundtals ett riktigt bra kombinationsspel med Özkan på kanten, något som lovar gott för framtiden.


Jos Hooiveld, holländaren gör allsvensk premiär samt premiär i AIK tröjan och som han gör det. Om någon kan leta fram några misstag från hans insats, så blir jag riktigt överraskad. Han var en av de killarna som visade upp sin vinnarskalle idag.


Jorge Ortiz, jag var innan matchen aningen tveksam till hur argentinaren skulle sköta sig på innermittfältet. Efteråt är jag riktigt övertygad om att Ortiz kommer att visa sig vara en nyckelspelare för AIK i år. Hans kyla i passningsspelet och hans förmåga att täcka upp farliga ytor i defensiven imponerade stort enligt mig.


Sen finns det ju Gabriel Özkan också...behövs väl inte så många ord där.


Till sist så tycker jag även att Örlund, Pertan, Markus, Obolo, Pierre, Tjerna, Pavey och Thorstensson gjorde det stabilt och bra.. Tror det där blev alla till och med.


1-0 mot Halmstad. Lyriskt, fantastiskt och det känns faktiskt som julafton. Vi AIK:are är inte allt för bortskämda med andra ord.

Snälla, gör nu som Charlee uppmanade till, ta en sangria, njut av en viktig seger och njut av att vara AIK:are!

PS. Egentligen så känns ju inte premiären som julafton, det känns så grymt mycket bättre.

Kommentarer
Postat av: Black Boris

Frågor: Är detta "interaktiva initiativ" sanktionerat av AIK? Är det så här AIK vill visa upp sig för världen?



Jag tycker att layouten är minst sagt bristfällig. Innehållet är spretigt och känns oseriöst. Det här är inte värdigt Sveriges största klubb.

2009-04-05 @ 21:00:01
URL: http://www.blackboris.blogspot.com
Postat av: Lukas

"Black Boris"// jag tar åt mig kritiken och självklart kan layouten förbättras. Vi ska fixa en ny domän inom kort. Sen om du tycker mina texter och vad de övriga här på bloggen skriver är "spretigt och oseriöst" så får du gärna tycka det. Men helt seriöst, jag kan inte låta bli och undra vem det är som orkar vara så negativ..finns det inte bättre saker och använda sin energi till?

2009-04-05 @ 21:07:01
Postat av: Peter

ALLLLLLLLLLLIHOPA, DEN BLOGGEN KAN BLI GRYM!!!!!!! www.metrobloggen.se/TioSwe, killens ide är ju SKIT GRYM!

2009-04-05 @ 21:14:01
URL: http://metrobloggen.se/TioSwe
Postat av: Black Boris

Lukas.



Det handlar inte om att vara negativ eller att slösa energi. Det handlar om att jag bryr mig om AIK och hur AIK vårdar sitt varumärke. För övrigt tar det mig ett par minuter att författa mina negativa kommentarer. Det handlar alltså inte om något större energiläckage...



Om du vill veta vem jag är får du gärna mejla mig så ska jag svara i eget namn. Av olika skäl väljer jag än så länge att driva min blogg under namnet Black Boris.



Mvh

BB

2009-04-05 @ 21:33:47
URL: http://www.blackboris.blogspot.com
Postat av: Filip

Black Boris.



Känns det inte lite onödigt att sitta och klaga på hur layouten e på bloggen och hur texterna är? Själv tycker jag att bloggen e grymt bra :P

2009-04-05 @ 21:47:52
Postat av: Lukas

Blackbeat har riktigt höga läsarsiffor, den är uppskattad av en stor del av supportrarna och den är en bra möjlighet för AIK att sprida information och även en chans för AIK:s ledare att ventilera åsiker direkt till supportrarna.



Att du inte tycker den är värdig AIK är ju självklart något vi får ta till oss, eftersom vi jobbar för att AIK:arna ska få en så bra bevakning av laget som möjligt så vill vi alltid förbättra oss.



Tack för ditt engagemang.



Mvh

Lukas Arndt

2009-04-05 @ 21:50:36
Postat av: Såd

Lukas eller ska vi kalla dig lulle? Härlig rapport om dagen, du lyckas få med det mesta. Man känner verkligen igen sig i texten och den tilltalar i stort sett varje gnagare. Fortsätt! Good work there.

2009-04-06 @ 00:46:18
Postat av: Micke

Att du orkar Black Boris!

Lukas KUTGW!

2009-04-06 @ 00:58:52
Postat av: Kevin

Jag tycker att ni gör det bra och det är intressant och roligt att få ta del av allt som sker från er sida. Så fortsätt bara!

2009-04-06 @ 02:58:41
Postat av: Cee

Ja vi pratar alltså layout här och jag är den förste att erkänna att det finns mycket att göra med den, MEN jag har lagt fokus på innehållet som är det ni söker. Jag har tänkt själv mycket som en supporter på vad man vill ha från en klubb man älskar och bara lagt ut sådant!



Sen kan ju man alltid som Black Boris ha synpunkter och det är helt rätt, men vi kör på tills det finns tid och kunnande till en förändring.



Annars är det bara kila ner till oss på Råsunda och hjälpa till om ni kan bidra.

Dörren står alltid öppen!





Cee

2009-04-06 @ 10:27:15
Postat av: Rauken

Det är 2 saker jag reagerar på i denna artikel.

1. På norra stå hoppar man för AIK... Inte för att vara sån men finns det någon (förutom de som är smaklösa nog att sjunga ramsan)som gillar den ramsan. Eller känns det bara dåligt å fånigt? Vad vet jag. Vad hände med gamla klassiker? När man gör försök med nya ramsor som knappt hörs längre än ner till staketet på Norra. Visst är det trevligt med nya Ramsor men VAFAN!! Lite klass tack. Nu är det låtar som ska framföras. Det ska vara enkelt, hårt eller brutalt. Inte långa stofer som aldrig kommer höras för att alla ligger i otakt och allt låter som en gröt. Det va bättre förr. (Lååång etta)

2.Saknade en känga till AIK tifo som har haft hela vintern på sig att planera ett bra tifo till premiären. Vad blev slutresultatet? Lite stripes, några ark. Det formade inte ens ett ord eller budskap. Det va lite svart här å lite mer vitt där. En lång banderoll med ett bra budskap men förbannat tråkigt gjord ovanför Norra. Det börjar nog bli dax för denna grupp att studera lite gamla goda tifon och skärpa till sig. Annars är det färdigkastat med sedlar i tunnorna iaf för min del. Det SKA vara maffigt på : 1. Premiären och alla derbyn.

Det blir ett sådant antiklimax när spelarna möts av massa bengaler och rök och diverse när de kommer med bussen och sen när de går ut till vår "nationalhymn" så möts de av ett trist "tifo". Nä!! maxat fullt ut måste det vara. Hade varit 1000 ggr bättre med ett klassiskt kaostifo. Kolla bara på Bajen nere i Borås. De mosar oss fullständigt i premiären. FRÅN BORTAPLAN!!!! SKÄRPNING TIFO GRUPPEN!



Annars tack alla för en kanondag. Nu ökar vi bara.

2009-04-06 @ 14:56:00
Postat av: daniel pettersson

Jos Hooiveld var en av de bästa i aik. Özkans mål var en läckerbit och skönt att vinna första matchen :)! synd bara att vi inte vinner över SSK :/..

2009-04-06 @ 22:23:00
URL: http://pettmeisters.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0