Umeå, Championship manager och lite Paul Scholes.

Nu har jag återvänt till ett spöklikt kontor för att hälla i mig kaffe,blogga och redigera intervjuerna från AIK- UIK. Känns sådär efter kvällens match. Men men..

0-2 stod det på resultattavlan efter 90 minuter AIK- Umeå IK på autopilot. AIK gör det helt okej, stundtals riktigt bra, vi  kämpar, springer och försöker störa Sveriges i särklass bästa lag. Fast ibland räcker det inte, ibland så avgörs matcherna av individuella prestationer och rutin, så var det idag. Umeå är snäppet vassare på alla positioner och kan behärskat kontrollera matchen med en nästintill ogenomtränglig försvarsmur. För er inbitna Championship/Football manager-spelare så kanske ni kommer ihåg taktiken  ”köttmuren” = samlat mittfält och mittförsvar, stark press,  snabba omställningar. Svårt att slå.

Trots det arbetet som laget lägger ner, så saknar dagens AIK en riktig vinnare,  en som hatar att förlora och som gör allt mellan himmel och jord för att se till att så inte blir fallet. Tacklar, skriker, springer och skriker lite till. Självklart kämpar alla 11 spelare i AIK för att inte förlora, men ibland krävs det 110- kanske 115 % för att det ska räcka. Elin Ekblom Bak är en sådan spelare och i hennes frånvaro kan jag bara hoppas att någon kliver fram och axlar den rollen. Fast det är även svårt att odla fram karaktärsspelare.   

För er Manchester United supportrar där ute så vet ni hur Paul Scholes agerar ute på planen, om någon i motståndarlaget dominerar för mycket – då kommer kapningen. Effektivt, enkelt och sanslöst respektingivande. Den här inställningen saknas lite inom damfotbollen enligt mig. Jag hoppas att någon motbevisar mig snart.

AIK får nu ta nya tag i damallsvenskan, härnäst så kommer Malmö på besök till Skytteholm. Där kommer en ny chans för AIK att klättra i tabellen, något vi självklart hoppas på. Jag hoppas även att Malmö spelarna snabbt tvingas inse att man inte reser hem från Skytteholm med tre poäng utan problem. Om man ska vinna borta mot AIK, då ska man behöva göra ordentligt med uppoffringar. 


För herrarna så väntar Sirius i Svenska cupen. En match som jag hoppas och tror att vi vinner. Ett avancemang i cupen skulle kännas underbart, då vi på två matcher nått en kvartsfinal och även mer prestigefyllda matcher. Ett SM-guld är väldigt svårt att uppnå, ett cupguld vill jag påstå, är aningen enklare.

Det var ett tag sedan troféhyllan fylldes på, förhoppningsvis är det dags iår.

Vi på AIK Media reser till Uppsala på onsdag och hade tänkt fortsätta med våra resereportage, om ni har några synpunkter eller vill att vi ska filma något särskilt så är det bara att kommentera. Vi uppskattar alla bidrag.

Lukas


Kommentarer
Postat av: 08

Deltar Tommy Saari i resereportaget ser jag gärna att han förklarar sin ÖIS-bakgrund.

2009-05-12 @ 12:51:55
Postat av: Feliciano

Skulle vara kul om ni kunde snacka lite med Jens Andersson, väsbys förre sportchef. (nuvarande Siriustränare) Gillar den mannen starkt, kommer ihåg att han var rörd när han lämnade Väsby och AIK-bekantskapen för Uppsala, Sirius.



Sen får ni mer än gärna köra på som vanligt med personliga reflektioner och spontant snack.



Mvh

2009-05-12 @ 13:39:18
Postat av: Lasse

Håller med om din teori kring Scholes, och vill då tillägga att denna typ av spelare inte bara saknas i damlaget, utan minst lika mycket i vår herrtrupp.

Vad har hänt med "jag tar ett kort för laget" mentaliteten?

2009-05-12 @ 21:14:15
Postat av: Feliciano

När kommer resereportaget upp från Sirius - AIK?

2009-05-14 @ 18:02:14
Postat av: jch

Var gärna med och rösta på vilket lag som vinner Damallsvenskan på min blogg.

2009-05-21 @ 20:24:13
URL: http://musikochfotboll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0