Ny arena klar för AIK




.....Det kunde man läsa om på text-tv igår och jag blev lätt chockad över det, dels för att Annela Yderberg, vår VD sitter 3 meter från där jag sitter på AIK och inte sagt något alls, dels för att jag personligen anser att AIK skall tacka nej till Swedbankarena hur som helst. Det pratas om några alternativ, men nu ska jag chocka er alla med förhoppning om att alla är med mig på detta i framtiden. Det finns en grupp som vill se över möjligheten att köpa Råsunda redan nu. AIK skulle i sådana fall behöva extern hjälp med att finansiera renoveringen av arenan och det skulle genomföras stegvis, en läktare per säsong kan man säga. Arenan skulle få en helt annan AIK prägel än det vi har idag samt gräset skulle bytas ut till konstgräs. På så vis kan AIK träna på arenan för jämnan och Karlberg blir överflödig, dessutom sparas enorma pengar på ”pitch-keeping”.   Vad trod du om det?
Detta rykte har jag hört från en vän….. Jag blev varje fall eld och lågor. Frågan som alla ställer sig då är vem som gör detta möjligt och det kan jag verkligen inte svara på. Det som är bra för AIK och våra fans skall alltid vara i fokus!
Konstgräs vad fan tänker ni.......jo men tyvärr är det ett måste i framtiden, vi kan inte lägga massa miljoner för en plan som endast är hyffsad och som endast klarar av en match i veckan, jag vill att AIK skall kunna träna på vår egen hemma arena och spela match där, lagen söder om oss har en klar fördel med att kunna spela och träna på gräs månader innnan oss, Elfsborg har en mycket stor fördel i att spela på Borås Arena. Det nya konstgräset passar dessutom oss som bygger vårt spel på lir och snabbt spel.





Vi spelade in Studio AIK med Bojan och Wille, vad tyckte ni om programmet?
Denna säsong är ju programmet mellan 50-60 minuter långt, är det för långt tycker ni?

Var med och påverka genom dina tankar och förslag.

Varje fredag spelar vi på kontoret fotboll kl 11, likaså igår där vi samlades på skytteholm och lirade 1 timma, det är kul som fan men sjukt jobbigt att spela på 7-manna , man tar och springer  med i ett anfall, sedan vilan man 9 anfall. Men det kanske säger mer om min kondis än något annat. Men kul är det varje fall att hålla igång. Krister Nordin är både duktig och jävligt rolig, igår innan vi började kommer han bakifrån och glider typ 2 meter och fäller mig längs hälsenan som i fornstora dagar i en extremt långsam rörelse där ingen smärta alls uppstår men att jag fälls som timmer längs backen. Varpå han skrattar och kallar mig för filmare, allt detta för ett skämt som i sin tur föranledde brännsår på hans ben eftersom underlaget på ”skyttan” är konstgräs.
Gillar inte tanken på att ta bilder på andra i duschen och spreciellt inte på män, men denna bild ville jag ändå dela med mig, en kapten är alltid en kapten!

Träning på söndag inför derbyt med storpublik på Karlberg, Lukas är på plats för att filma alltsammans samt kolla läget inför derbyt som jag tror vi vinner ganska bekvämt, tippar 3-0. Men derby är ju alltid derby, det var många år sen som dif befann sig i ett läge som de gör nu och de kan nog inte handskas med det alls, ett snabbt mål för AIK och huvuden kommer hänge rejält, lägg därtill en prekär situation i dif så fattar ni. Drömmen är att leda med 2-0 och sedan kommer Özkan in i typ 65e och dominerar.

Den 29:e spelar vi in nästa studio program igen och då kanske vi flyttar tillbaka till vår gamla studio igen vilket medför en annan rollbesättning, Björn Wesström är klar för programmet  där vi kommer summera vårsäsongen, och just nu kommer Lukas Arndt att deltaga som gäst. Spelar vi in i den gamla så kan vi ha en ytterligare gäst med vilket är min förhoppning.

Min tjej som för övrigt kommer från en mycket hängiven och anrik (?) AIK familj berättade för mig hur hon idoliserade många AIK lirare när hon var liten och att det idag nästan är helt borta vilket hon tyckte var lite tråkigt. Som just nämnda hade Nordin hälsat på henne när hon var ute med sin far för många år sen, sträckt fram handen till henne och varpå hon i lång tid efter var helt till sig, wow Nordin hälsade på mig. Nu är det inte alls samma sak sa hon. –Ja det kan väl bero på att vi umgås med några i laget även på vår fritid svarade jag och så började jag tänka på min kärlek till klubbmärket, för det är det enda det handlar om i slutändan, vad som finns runt klubbmärket är personliga individer som man visst kan gilla och beundra men i slutändan är det vad som händer med klubben som betyder något. Jag känner de flesta i både hockey och fotbollslagen men det är AIK som gör att vi har en gemensam nämnare, en gemensam kärlek till klubben. Vi må vinna detta år eller hamna i botten, spelar fan ingen roll för mig för kärleken finns kvar och den är besvarad för alltid. Jag är värd att kyssa klubbmärket och många av er med mig. Jag har haft många favoriter genom åren i lagen men det är mer på en kompis nivå endast. Riktiga AIK:are som det fanns förr i tiden (Hamrin) finns inte kvar längre, nu handlar det om reklam, synas i media och höras. Det finns väldigt få kvar i AIK idag som gör sitt jobb endast för att det är AIK, jag skulle påstå att det är 2 st endast i dagsläget, vilka de är kan ni ju gissa………

Cee


Kommentarer
Postat av: R

Om AIK kunde köpa loss och rusta upp Råsunda så skulle det vara galet underbart! Råsunda är våran själ!



Angående Studio AIK så tycker jag att ni ska flytta tillbaka till gamla studion, gillar inte den gröna bakgrunden. Programtiden är perfekt, men är det bara jag eller var det inte mycket bättre kvalité bildmässigt förut? Grymt program annars!

2009-05-16 @ 12:01:20
Postat av: norra stå

jaaaaaaa, hoppas AIK köper loss råsunda stadion och renovera den , så blir de perfekt

2009-05-16 @ 12:19:55
Postat av: Anonym

MIN KLUBB SKA INTE HA NÅGOT JÄVLA KONSTGRÄS!



Det får vara värt att betala lite mer för att ha en bra plan.



Snälla, gå inte i skitklubbarna Elfsborg och Gefles fotspår!

2009-05-16 @ 12:21:01
Postat av: Anonym

Okej, jag kanske brusade upp lite väl i föregående inlägg. Hur som helst, jag blev också eld och lågor tills jag läste planerna om konstgräs.

2009-05-16 @ 12:23:30
Postat av: nilsson

Att köpa Råsunda - är en mycket spännande tanke. Plastgräsen blir bättre och bättre för varje år som går. Med en egen arena kan vi driva en oerhört mångfasetterad verksamhet och dessutom tjäna en hel del pengar. Det här vill vi fans veta mer om - kanhända finns det många fans som skulle vilja vara med och satsa pengar i en sådan investering.



Inom en snar tid ser jag framför mig en skandinavisk fotbollsliga (likna den gärna med KHL against NHL) - Royal league kommer att komma - kanhända då med arenor där man kan stänga taket när klimatet så kräver. Jag stödjer tanken att köpa loss Råsunda.

2009-05-16 @ 12:32:11
Postat av: Cee

Konstgräset är bra av 2 st anledningar som jag ser det i dagsläget, den tillhör "tänket" för framtiden med möjligheten att kunna träna på arena året runt och matcher med. Ekonomin är det absolut det bästa, gräs kostar massa pengar och speciellt med det klimat vi har i Sverige och 08-land, underhåll krävs och likaså heltidanställda som sköter om det, jag skulle tippa utan att ha minsta fog för det att summan handlar på 5 miljoner totalt per år, det är alltså 50 miljoner på en 10-års period. Det kan vi lägga på annat tycker jag!

2009-05-16 @ 12:50:01
Postat av: nilsson

svar till cee:



Höj blicken - AIK har kapacitet att spela i CL - Kan Rosenborg så kan vi.

Tänk er tanken - skapa ett bolag med 10.000 aktier a 100.000 kr (priset på en aktie). Det borde man lätt kunna få in. Då har man 1 miljard kr i kassan. Med den kassan kan man med ganska enkla med kommersialisera Råsunda som arena (med kompletterande verksamheter). Solna Stad skulle stötta oss vad gäller bygglov etc.

Jag lovar direkt köpa 5 sådana aktier. Jag kompetensen för att utveckla ett sådant koncept därför ser jag inte några större risker med en sådan investering. Utvecklar man Råsunda rätt så finns en stark uppsida. Jag köper 5 aktier med en gång.

2009-05-16 @ 13:00:43
Postat av: Anonym

Nilsson sa det bra.

Att skaffa konstgräs är enligt mig mer eller mindre samma sak som att säga att vår målsättning INTE är att spela ute i Europa.

Förstår det ekonomiska tänket, det är perfekt för mindre klubbar som Gefle, då de aldrig kommer spela ute i Europa ändå.

Fler och fler lag börjar titta på konstgräs, det ska INTE AIK göra. Vi är Sveriges största idrottsklubb, vi ska stanna kvar vid gräs och kämpa för det.

Vi ska INTE stödja den moderna fotbollen!

2009-05-16 @ 13:22:52
Postat av: Gnagare

Fan vad nice om det blev verklighet. Skulle själv lätt bidra med några 1000-lappar (är bara 18 så min ekonomi är inte den bästa). Men många bäckar små och någon extern finansiär som går in med pengar så kan det nog gå. Är säker på att många gnagare skulle kunna gå in med pengar för att få lira kvar på Råsunda. Men siktar de på att köpa Råsunda bör vi nog snart gå ut med information om våra planer och dra igång någon marknadsföring så fler gnagare blir uppmärksammade och kan bidra.



RÅSUNDA ÄR VÅRT HEM!

2009-05-16 @ 13:38:49
Postat av: konstgräs?

AIK ska väl spela på riktigt gräs, låt boråsarna och jävle spela på plast.

Och jag förstår inte varför gräset är så svårt att ta hand om, finns det inte lampor som funkar som sol-ljus? Gör som Real Madrid, köp loss en gräs gubbe från PL :D

2009-05-16 @ 13:40:04
Postat av: Sorken

Köpa loss Råsunda vore perfekt! Fan vad glad man skulle bli, hoppas det ligger i tankarna i AIK också!!



Studio AIK är ett suveränt program , men wille skulle jag klara mej utan med spydiga kommentarer om AIK, Det är ju trots allt ett program för oss AIKare och då slipper jag helst en stor trutad apa i rutan!

Bojan for president!

2009-05-16 @ 13:46:58
Postat av: Anonym

Köp Råsunda! Lägg in plastgräs gör vad som helst jag vill ha norra kvar! Råsunda till hör AIK!

2009-05-16 @ 14:06:37
Postat av: nilsson

AIK borde upp i en högre liga - med all respekt för trelleborg och gefle - Men Tänk er en utvecklad variant av Royal League där AIK krigar mot Köpenhamn, Helsinki, Oslo, G-borg, DIF, MFF, FCK, Rosenborg, de bästa lagen i de största städerna. Varje år går de två bästa lagen i denna liga till CL. Segraren i Allsvenskan kvalar (som i Hockeyn) till RL. Arenorna i skandinavien börjar snart nå den nivån som krävs för att få fart på en sådan liga. Tänk er oxå att få slippa Lagrell och de andra pamparna i SFF.

Vi måste höja nivån - allsvenskan har nått taket, tänk nytt.

2009-05-16 @ 14:24:56
Postat av: Slirran

Nordin, Nordin, Krister Nordin!



Äga Råsunda är en ide som har diskuterats ett bra tag och visst är det nog väldigt många som stödjer det så länge det är realistiskt. Återstår och se om det blir något mer konkret av detta.



* Så länge ni har intressanta ämnen i Studio AIK är en timma inte alls för lång tid. Men då gäller det att ha en viss struktur med intressanta aktuella ämnen om det ena och det andra (utöver skönt vardagssnack också så klart). Tycker snarare att under 50-60 min blir för kort. Kör hårt Cee!

2009-05-16 @ 14:28:07
Postat av: madmag

Perfekt om vi kan köpa råsund och även använda den som träningsanläggning. Självklart ska vi ha konstgräs då, ortroligt mkt lättare att ha andra arrangemang oxå. Kul att samlas en grupp på ett par hundra gnagare och måla om etc på vår egen arena. 300 mille? låter som hittat...

2009-05-16 @ 14:36:02
Postat av: PB

Om vi köper loss råsunda så tror jag lugnt vi kan samla ihop pengar bara genom att fråga fansen. jag är lugnt med på att hjälpa till att betala att vi får råsunda.

2009-05-16 @ 14:39:59
Postat av: Karl

Det är väldigt naivt att tro att vi ska kunna utveckla den svenska fotbollen med hjälp av naturgräs i vårt klimat. Konstgräsets utveckling har varit väldigt stor under den senaste 10-årsperioden och innan (om) ett köp av Råsunda kan bli aktuellt kommer det ha blivit ännu bättre.



"Mot den moderna fotbollen"? Vad har det med saken att göra? Kan AIK spara stora summor pengar som dessutom leder till att bättre fotboll kan spelas så förstår jag inte dilemmat. Den moderna fotbollen handlar inte om vilket underlag vi ska spela på.

2009-05-16 @ 15:49:22
Postat av: L Å Lagrell

Hallå, ursäkta jag e lite full, glor på Elfsborg just nu. HALLÅ! Oj. Okej, asså om ni tänker göra allvar i det här så kommer vi på kontoret, Ulla och jag och de andra, vi kommer tvinga er att spela på nya nationalarenan! Det här är ju orättvist! Eller, jag menar, vad ska vi göra då? Herregud! Vad tänker ni med?

2009-05-16 @ 16:03:43
URL: http://www.svff.se
Postat av: Yes

Kvaliteten på bilden var riktigt usel tyvärr.

2009-05-16 @ 16:21:45
Postat av: Rycket

Att köpa loss Råsunda hade varit guld. Det är allas andra hem och jag kommer nog aldrig att acceptera en Swedbank Arena. Konstgräs eller naturgräs är väl skitsamma. AIK har ju inte världens bästa ekonomi i dagsläget så konstgräs skulle ju gynna oss. Sen när klubben kommit på fötter ekonomiskt sett så kanske det skulle vara ett alternativ att gå tillbaka till naturgräs igen. Bara för att vi skaffar konstgräs så menas det ju inte att vi är låsta på det för all framtid.



Jag hade sålt allt jag äger för att stödja ett köp av Råsunda.

2009-05-16 @ 16:34:53
Postat av: Malin

"Det finns väldigt få kvar i AIK idag som gör sitt jobb endast för att det är AIK, jag skulle påstå att det är 2 st endast i dagsläget, vilka de är kan ni ju gissa………"



Gissar på Bojan och Örlund.

Sen tycker iaf jag inte att Studio AIK kan bli för långt!



Keep up the good work!



2009-05-17 @ 00:16:56
Postat av: nilsson

Läste på tv4 - fotbollskanalen - följande, jag citerar "Men samtidigt tror hon att det är ett uppdrag som blir svårt att genomföra.

- Jag vet inte om det är möjligt, så det skulle kanske inte vara aktuellt. Det beror helt på omständigheterna. Det är ett alternativ som vi inte har undersökt och jag vet inte ens om det är ett alternativ, säger Yderberg. "



Hur kan vår VD säga så om Råsunda spåret? - det spår vi fans vill ha! Men det är väl så att det i praktiken är klart med swedbankarenan. Helt säker på att styrelsen mörkar och för oss bakom ljuset, än en gång. Om så är fallet - vem tror dom att vi är? Några nickedockor?! Sanningen kommer alltid fram. Tala klarspråk. Vi vill har raka ärliga tongångar.

2009-05-17 @ 15:23:03
Postat av: nilsson

Tänk om Bert Milton gick in och köpte loss Råsunda - och gav det till AIK. En samhällsgärning utav rang.

2009-05-17 @ 15:32:44
Postat av: Gnaget

Köpa loss Råsunda- ja tack, men konstgräs??

Nej vi är Sveriges största klubb och för att ha någon chans i Europa måste vi ha kvar gräsplanen. En bra gräsplan är ovärdelig

2009-05-17 @ 16:08:56
Postat av: ceder

skönt att se Nordin med AIK gadden, så att Niklas Strömstedt hade en också på Berg flyttar in i veckan.



Bra krönika Cee!



alltid AIK oavsett resultat så är du det bästa som finns

2009-05-17 @ 17:03:23
Postat av: AIK oG

Vart kan man se första avsnittet?

Håller på och laddar upp inför derbyt och är grymt taggad!!

AIK STOCKHOLM

2009-05-17 @ 18:08:37
Postat av: Edzac

Lundin Arena får det Råsunda gärna "heta". Drömt ofta.



Tyckte programmet var skitbra. Du briljerar som vanligt, bojan skön och wille går trots allt att lyssna på.



Men ja.. tror att en halvtimme skulle vara bättre, och framförallt nå ut till fler, inte bara oss redan skadligt inbitna. Speciellt när det bara är vårt kära gnaget ska diskuteras. Får man fråga om det finns någon statistik över hur många som sett programmet?



Skitbra jobb annars

2009-05-17 @ 18:11:05
Postat av: AIKAREN

Är du Full eller? Säg vilket stort lag som har konstgräs? Rosenborg har det inte ens! Skärp dig!

2009-05-18 @ 08:50:52
Postat av: Mr.H

Jag är med på "Nilssons" linje, Råsunda har helt klart potential för en större komersialisering! Tror dessutom att vi med det engagemang som finns i klubben inte ska ha några större problem med finansieringen av ett sånt projekt.



Ge mig ett kontonummer, jag är med och köper!



Vilken känsla det skulle vara att kliva in som aktieägare på ett nyrenoverat och fullt ut AIK-anpassat Råsunda! Vår borg till hundra procent!



Men just idag finns det bara en sak som är intressant...



KROSSA APA IF!!!!

2009-05-18 @ 12:06:42
Postat av: nilsson

Har ringt runt bland mina AIK-kompisar. Nästan alla vill vara med att satsa i ett AB med 10.000 aktier där varje aktie kostar 100.000kr. Tillsammans blir det 1 miljard. Jag har tidigare sagt att jag köper 5st. Håller därför med Mr H - ge oss bara ett kontonr - arrangera en nyemission i AIK fastigheter AB. Gör en gallupundersökning på AIKs forumsajter - jag är hundra på att vi snart får ihop dessa pengar. Tror t.o.m. med Bert Milton vill vara med - han kan fastigheter. En nagel i ögat på etablisemanget.

2009-05-18 @ 13:18:12
Postat av: Anonym

nilsson du är störd.

2009-05-18 @ 17:21:34
Postat av: guld2lax11

Dom borde göra råsunda så den sitter ihop och blir lite modernare

2011-05-19 @ 19:48:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0