Vilket ansvar har våra domare??

Domarnivåerna diskuteras hej vilt i Sverige idag, vilket nog inte är helt fel i sig efter söndagens matcher i kvalserien. Frågan är, vad förbundet, med domarbasen Peter Andersson i spetsen, gör för att förbättra nivåerna på domarna i Elitserien och i HockeyAllsvenskan.

 

Domarna har alldeles för stor makt idag. De är helt orörbara. Varken tränare eller spelare får kritisera domarna under matcherna för då riskerar de att åka upp på läktaren eller så riskerar dem att få dryga böter. De håller varandra om ryggen oavsett vilka fel de har begått, men vad de missar är att ett lag är helt utlämnat till deras insatser under en match, vilket kan få oerhörda konsekvenser.

 

Detta gäller naturligtvis inte alla domare och alla domare gör inte några större fel i sin helhet, men när det kommer felaktiga beslut så är det helt omöjligt att få rätt mot en domare.

 

Det är ingen idé att gå in på det som hände mellan Frölunda och Luleå för nu handlar det om kvalserien och kvalserien i sig själv är ett rent helvete för de inblandade lagen som slåss om en elitserieplats. Det är nerver som ligger utanpå spelarna. Det är supportrar som har enorma krav på sitt lag och det är, framför allt, en ohygglig summa pengar som ligger i potten genom att laget kan ta steget upp till elitserien. Ska då domarna vara de som avgör vilket eller vilka lag som tar klivet upp eller som behåller sin plats? Har domarna den kylan, som de flesta kräver av spelarna, att ta de rätta besluten när det verkligen gäller?

 

I kvalserien är det elitseriedomare som inte får döma i slutspelet i elitserien som ska skapa rättvisa ute på isen. Är dessa domare verkligen på tå när det verkligen gäller, jag tror inte det.

 

På söndagen hände det två riktigt jobbiga incidenter med två helt skilda utgångar och där domarna tog två helt olika beslut som kan få förödande konsekvenser framöver.

 

Den första händelsen sker nere i Södertälje när AIK är på besök. En rätt tät och jämn match där domaren Morgan Johansson verkar ha full koll på matchen under cirka 56 minuter, sen händer det. I en närkamp får AIK:s Christopher Löfberg en knuff i ryggen varvid han faller handlöst framåt. För att inte ramla med huvudet rakt ner i isen tar han då tag i det som finns tillgängligt, en klubba som i oturen tillhör en SSK:are. När han faller så trycks han samtidigt ner av densamme spelaren som i nästa sekund trycker sin klubba över hjälmen på Löfberg.

Vad renderar då detta domslut då. Jo Löfberg åker ut för ”holding the stick”!?!?! Nu blev detta domslut något av matchavgörande med tanke på att SSK kan ta ledningen i matchen, men det är inte det som är det viktiga. Låt spelarna spela matcherna med kamper och försök att förstå att det gäller mycket för alla inblandade. Ni domare behöver inte vara i centrum för ni ställs aldrig till svars när ni gör felaktigheter.

 

Den andra incidenten händer nere i Ängelholm. Anti Jussi-Niemi (Leksand)får en tackling i ryggen av Mathias Tjärnqvist (Rögle) vilken får en mycket tragisk utgång. Niemi faller medvetslös ner i isen med huvudet före och ligger för närvarande på sjukhus med svåra skador och Ulf Rönnmark som dömde i den matchen tog inte ens en utvisning!

 

Är det denna nivå spelarna ska rätta sig efter? Personligen tycker jag att förbundet ska våga ta till med hårdhandskarna när det gäller domare som inte gör sitt jobb, precis som vilken arbetsgivare som helst skulle göra om jag misskötte mitt arbete.

 

Jag hoppas att förbundet ska våga vara lite tuffare mot sina egna. Ta in utländska domare under slutspelen och flytta på det svenska domarna. En domare utifrån kommer att döma helt förutsättningslöst och har inte dömt dessa lag under säsongen. Då först tror jag att vi kan få en nivå där inte domare ser vilka färger det är på spelarnas tröjor eller vilka lag som ställs mot varandra. 

 

Om detta inte är något alternativ så vet de flesta att det inte är lätt att vara domare idag med alla krav, som ställs, och det är inte lätt att hänga med i alla situationer, men det finns hjälp att tillgå och varför inte våga använda den hjälpen under match. Det finns kameror runt omkring i en arena och är ni osäkra, ta hjälp av kamerorna, dem kan faktiskt hjälpa er i ert arbete.


Kommentarer
Postat av: Karl

Mathias Tjärnqvist åkte inte ut då det var en regelrätt tackling. Domaren gjorde helt rätt. Tycker du också att spelaren som Tomi kolliderade med skulle blivit utvisad på grund av att det visade sig leda till en allvarlig skada?

2009-03-17 @ 16:11:04
Postat av: Affe

Inför fyra-domarsdömning också, två huvuddomare som får bättre och exaktare koll på spelet och som kan diskutera sig fram till rätt lösning.

2009-03-17 @ 18:46:24
Postat av: mange

karl/ på de bilder jag sett ligger niemi före hela vägen och får en armbåge i ryggen men du kanske tycker tjärnqvist ligger jämsides och skickar en axel...

2009-03-17 @ 18:58:08
Postat av: Tommy Saari

Det är en fruktansvärt svår bedömning att göra, tacklingen är lite sen men smällen tar jävligt olyckligt. Att det blir en sådan skada pga en tackling som egentligen inte är så ful är synd, även om det handlar om en av våra motståndare kan man inte annat säga att det är fruktansvärt synd om killen.

2009-03-17 @ 19:04:26
URL: http://aikmedia.blogg.se/
Postat av: Andreas

Fråga alla elitserielag om vad de tycker om de utländska domarna som kom till Sverige och dömde här förut, hehe...Sverige har väldigt många duktiga domare, däremot håller jag med om att det skulle underlätta med 4-domarssystem

2009-03-17 @ 19:52:16
Postat av: Greger

Tycker man ska ta bort domarna. Pojkarna som springer och bollar är väl karlar nog och proffsiga så dem kan väl klara av det där själva..



Dem är ju fotbollspelare så dom lär ju kunna reglerna.. Det tror jag iallafall.



Domaren skapar ju bara turbulens tycker jag.. Tycker det är domarnas fel att det blir så mycket tråkigheter efter matcherna..



Det är ju självklart att en t.ex supporter från Sundsvall som går med sina flagga och halsduk blir puttad på om han råkar träffa på en huligan med ansiktsmålning som hejar på AIK.. Ifall AIK blivit felbehandlade av domaren så är det ju en självklar reaktion i min mening.



Låt istället karlarna på planen dömma situationerna.. Ifall en AIK-spelare säger att Sundsvall ska ha straff så accepterar Norra Stå det och tänker "Erre en gnagis som säger att det är straff så ere re´.. Inget att diskutera"



Ingen som håller med mig? Slopa domarna så minskar våldet i parkerna runt om och folk kanske dricker Vin och äter en macka istället för en 1stor stark och en Cheezeburgare... För dem vet att "Aha, ikväll blir det inget bråk"

2009-03-17 @ 22:13:01
Postat av: Anonym

Tycker man ska ta bort domarna. Pojkarna som springer och bollar är väl karlar nog och proffsiga så dem kan väl klara av det där själva..



Dem är ju fotbollspelare så dom lär ju kunna reglerna.. Det tror jag iallafall.



Domaren skapar ju bara turbulens tycker jag.. Tycker det är domarnas fel att det blir så mycket tråkigheter efter matcherna..



Det är ju självklart att en t.ex supporter från Sundsvall som går med sina flagga och halsduk blir puttad på om han råkar träffa på en huligan med ansiktsmålning som hejar på AIK.. Ifall AIK blivit felbehandlade av domaren så är det ju en självklar reaktion i min mening.



Låt istället karlarna på planen dömma situationerna.. Ifall en AIK-spelare säger att Sundsvall ska ha straff så accepterar Norra Stå det och tänker "Erre en gnagis som säger att det är straff så ere re´.. Inget att diskutera"



Ingen som håller med mig? Slopa domarna så minskar våldet i parkerna runt om och folk kanske dricker Vin och äter en macka istället för en 1stor stark och en Cheezeburgare... För dem vet att "Aha, ikväll blir det inget bråk"

2009-03-17 @ 22:15:10
Postat av: BA-vän

Som trogen Black Army riddare så stöttar jag BA's beslut att publicera texten "Ta ditt liv domarn"



"Må det gilla oss , eller låt oss dräpa dom"

2009-03-17 @ 22:21:07
Postat av: Marie

Vad jag vill få fram är att nivån hos domarna inte är konsekventa. Det är så olika bedömningsnivåer och att det är en tackling i ryggen är nästan svårt att komma ifrån. Om det ska rendera i en två eller femma är väldigt svårt att säga. Men domarna behöver hjälp och i jämförelse med det som hände i vår match mot SSK så är bedömningen väldigt ojämn.

2009-03-17 @ 22:21:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0