Ett genrep av klass

Av oss 1800 tappra åskådare som hade tagit sig till så fick vi svar på många frågor kring årets AIK och hur det kan tänkas att se ut, skulle mitt namn vara Mikael Stahre så hade jag gnuggat händerna för mig själv innan jag somnar ikväll. 4-1 mot ett degraderat Sundsvall kanske inte säger så mycket men sättet man genomför matchen på höll en absolut toppklass utan några tveksamheter sånär som på ett utkast från Örat i den första halvleken. AIK spelar med en stor portion självförtroende, en spelidé alla spelare har tagit till sig men framför allt spelar man som ett lag och med spelare nummer 12 skulle inte jag vilja byta om i omklädningsrummet för bortalagen eller stå på Södra.

Vilka utmärkte sig en match som denna då?

Torsten spelar 90 minuter och får två hockey ass, kan han kanske numera kallas Hawk Eye?
Milwall Kenny har två perfekta ass till Obolo som hänger två, just denna Obolo gör dessutom en delikat framspelning till irrationelle rapparen Mutumba som dundrade in 1-0 men som slår ett stenhårt inspel som tar på en Sundsvallspelare och in i mål. Tyvärr klassades detta som ett självmål men det var med all rätt.

AIK skapade chanser gång på gång och Ortiz kanske inte syntes så mycket på planen men det var få bollar han slog bort och dom bollar han fördelade ut på kanterna skapade mycket chanser, detta kantspel var för eftermiddagen AIK:s absoluta styrka, delikata passningar från innermittfält samt ytterbackar skapade perfekta förutsättningar för Mutumba och Kenny vilket hela tiden ställde till det för Sundsvalls försvar.

Med lite skärpa hade det kunnat bli ett par mål till och som Kenny säger så skulle han ha nickat in en balja men vem har någonsin sett en engelsk yttermittfältare som är bra på huvudet????

Utan att nämna något namn så måste jag dock kommentera denna Jos Hooiveld, den person som värvat denna spelare och lyckats med konststycket att knyta honom till klubben bör få en bonus eller ett lönepåslag. Det är en klippa i försvaret som man inte sett på länge, spelar med stor pondus och en enorm trygghet men även vid sidan om verkar han vara en kille som kan bidra med en mycket god stämning i klubben samt i laget. Han kommer enligt min spåkula bli årets spelare i AIK.

Kenny började lite trevande men ju längre matchen led så gjorde han precis allting rätt utom nickchansen i andra halvlek, han behövde inte springa ihjäl sig som så många gånger tidigare, han stod redan på rätt plats eller hade transporterat sig dit tidigare än vanligt.

Obolo är inte kvar i AIK till hösten, han är för bra för Allsvenskan.

Torsten är en spelare som jag vill se mer av, mycket intressanta kvalitéer.

Mutumba lika dålig som hans musik är lika bra är han på att lira boll.....


Nu får vi inte heller glömma att Bojan gjorde 20 minuter och var enormt spelsugen. (han är kass på tv spel dock)
Pertan, Pierre Bengtsson, Walid Atta, Kevin Walker och Özkan var iväg på U21 läger. Det är en enorm konkurranssituation i AIK för tillfället som är mycket stor och det kan löna sig i längden, spelare har tagit ytterligare steg i sin utveckling och nu är det upp till Team Stahre att ta vara på dessa talanger samt detta lag och putsa till det som Rickard Norling byggde upp.

Vad var negativt idag?

Det var endast en händelse, ett utkast från Örat som är riktigt uselt som hamnar rakt i gapet på en Sundsvallspelare som drar till från 30 meter och reducerar.

Nu bådar det riktigt gott inför premiären och jag hoppas ni kommer att ta med en vän som inte går på matcherna i vanliga fall för det som årets AIK kan prestera i ett 0 gradigt Solna kan bära riktigt långt så missa nu inte denna tillställning, i våran borg kommer inga fiender att känna sig säkra.

Tommy Saari

Kommentarer
Postat av: Martin

Har jag förstått dig rätt när du skriver att Martins musik är kass?

Haha, han är helt grym...

"aina väntar vid rinkebyrondellen"

"vi drar till baxholm, eller vaxholm... förlåt"

"jag tänker att jag är mest jagade mannen efter bin ladin"

2009-03-28 @ 18:23:49
Postat av: Tommy Saari

Martin Mutumba får ju Ken Ring att framstå som nya Michael Jackson

2009-03-28 @ 19:31:02
Postat av: Lukas

Ken Ring är nya Michael Jackson..

2009-03-29 @ 22:41:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0