AIK får inte ta SM-guld


AIK till Champions League?

Det var tider då man som AIK supporter kunde köpa sig platser på Råsunda till matcher mot skitgäng som Barcelona, Arsenal och Fiorentina. Man skrek och hoppades att vi skulle tillhöra den absoluta toppen i många år till.

Låt mig nu måla upp ett skrämmande scenario för en AIK-framtid inte alltför långt bort (star wars). AIK vinner allsvenskan säsongen 2009 och får nästa sommar kvala in till CL, vad händer då egentligen?

AIK måste först värva nya anfallare med klass och det antagligen för de pengar som just nu inte finns, jag menar hur länge finns det gott om sedlar i Agent03s plånböcker i dessa tider?

Nya klass lirare på varje position kommer kosta AIK miljoner, lågkonjunkturen  som vi befinner oss i har inte sett sitt slut och är knappast till ända när vi inleder jakten på miljonerna. Väsby samarbetet kommer få sig en rejäl törn med att vi måste värva in spelare och annat kompetent folk för att kunna mäta oss med de i först hand kvalande lagen vi står inför, publiken kommer få betala massor, inte bara med tanke på att det är ett VM år med komprimerad och tät matchning, således blir det ännu mer matchande som detta år fast nu skall vi ha CL i tanke med.

Varför jag tänker så eller ja, snarare drömmer så är ju faktiskt i vilken sits vi befinner oss i just nu, AIK krånglar sig igenom en tuff tid och har anpassat sin kostym efter att i många år ha haft en övertro på dels truppen men också publiken som kommit i massor under dessa år. Att samarbetet med Väsby United med ”Tolle” som  dirigent har redan burit frukt och det står fler och knackar på dörren såsom Backman…

Skulle AIK behöva satsa för CL kommer en sådan som Backman inte beredas plats enligt min mening, likaså med de talanger som finns i A-truppen: Lundberg, Walker, CH, Atta och säkerligen Perten med. Så visst vore det oerhört kul med ett SM-guld på ett sätt men kanske sätts framtiden i AIK på spel på ett annat sätt!

Varför jag nu drömmer mig bort samt är så jävla negativ beror på att Kalmar kvalar mot Debrecen till årets CL. De har redan skördat en massa offer i form av deras bästa spelare som är i andra klubbar nu och ersättarna har knappast imponerat ännu. Men Mendes kanske kan överraska oss alla med några baljor eller en skön hederlig klassisk filmning ala Mendes som vi är vana att se honom.

Andra anledningar till att jag är som jag är idag är att jag helt enkelt haft en pissdag på alla vis, men det är som man säger : En ny dag imorgon och solen stiger över Råsunda.

Er ödmjuke tjänare
Cee

Kommentarer
Postat av: Arthur Dexter Bradley

herregud

2009-06-23 @ 01:22:56
Postat av: Joakim Hall

Det är ju svårt att vilja någonting annat än att AIK ska gå hela vägen. Då kanske vi får sälja de största spelarna, men det öppnar ju samtidigt upp för dem du nämner. Man kanske väljer att inte satsa 110% på Europacupen?



Nej, jag kommer aldrig spekulera i att det är dåligt att vinna guld. Spelar man i AIK-tröjan förväntar jag mig att man ger sitt yttersta (även om jag förstås är medveten om att du inte vill att det ska gå halvknackigt för spelarna).



Hoppas det privata (?) löser sig. Simma lugnt.

Postat av: Cee

Tack Hall för dina tankar och supporten!

2009-06-23 @ 08:44:48
Postat av: Cee

och för att poängtera till er andra så vill jag trots detta ha ett SM-guld mer än något annat!



Bara en tanke!



Cee

2009-06-23 @ 08:48:29
Postat av: D. Olemyr

Charlee,

Bara för att vi vinner SM-guld något är för tidigt jämfört med planen måste vi inte kasta kartan över axeln och gå i samma fälla som förut. Jag tror helt enkelt att svenska klubbar får vänja sig vid att framgångarna kommer stötvis fram till den dag då man har lyckats bygga upp en stark återväxtsorganisation (Väsby i vårt fall) och en stark ekonomi. Då kan man börja fundera över hur nästa steg ska tas och hur man ska kunna bygga kontinuerlig framgång och sträva efter SM-guld år efter år.

Jag vill att vi vinner SM-guld 2009 men tror inte att det måste innebära att vi sätter ekonomin på spel på nytt i hetsjakt på en plats i Champions League. Vi måste ha tålamod.

Ha det!

2009-06-23 @ 09:35:29
URL: http://www.aikbloggen.se
Postat av: Peter

Men inte måste man väl värva nya klasslirare på varje position bara för att man kvalar till CL? (Eller finns det nån regel jag missat?)



Som jag ser det är problemet att fotbollsledare (och supportrar) lätt får hybris och tror de kan värva ihop ett lag som ska ta sig till CL-grippspel. Men det finns ju ingenting överhuvudtaget som säger att AIK inte skulle kunna gå in i ett CL-kval med de förutsättningar vi har, och se hur långt vi kommer med detta. Ungefär som Kalmar verkar göra, jag har inte märkt att de har värvat överdrivet många klasslirare eller riskerat sin ekonomi på något sätt.



Klart vi ska sikta mot SM-guld och mot CL-final. OCH ha kvar Väsby samarbetet och spelare som Backman, Lundberg, Walker, CH osv. Jag ser inga problem med det.



Hoppas dagen blir bättre.

2009-06-23 @ 09:39:15
Postat av: Victor

Jag tänker iaf aldrig i dessa banor som du beskriver men alla är vi olika, but keep your head up Mr.Cee!



Skulle även vilja höra hur det går med hembesöken hos spelare (AIK-Cribs), längtar tills dessa videos kommer upp. Något nytt?

2009-06-23 @ 16:25:22
Postat av: Cee

Victor:



Hembesöken är inledda och kommer nu under sommaren, ett första avsnitt kommer i veckan!



Peace

2009-06-23 @ 23:24:36
Postat av: Andreas

Man kan å andra sidan inte heller fega sig till CL...smakar det så kostar det! Att tro att man ska ta sig till gruppspelet med bara galet naivt tro på talanger och busterönskedrömmar a la United är bara att glömma..

2009-06-30 @ 21:49:09
Postat av: olivia

kramar... bloggbesokare.se"

2012-11-03 @ 15:45:25
URL: http://www.bloggbesokare.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0