2009-01-26, Stellenbosch kl.15.00



Träning 11

Spelarna delade upp sig själva utifrån fysiskstatus och med målbilden att kunna vara med att spela internmatchen imorgon. Styrketräning i gymmet och positionsanpassad fotbollsträning var valmöjligheterna. Passet avslutades sedan med kollektivt isbad och det var en märkbar skillnad i utryck då spelarna nu visste vad som väntade samt att dom upplevde detta som positivt för återhämtningen senast dom badade.


Är du AIK:are? Det är en fråga som är återkommande till dom som verkar i klubben. För egen del har jag så länge jag kan minnas hållit på AIK.  Relationen började på allvar 1978 på Johanneshov. Den första matchen jag har minnen från är mellan AIK-Skellefteå AIK (5-1!). Samma år mötte jag fotbollen på Råsunda för första gången.  Relationen till AIK är känslosam, jag känner en tillhörighet i klubben därför gör vad jag tror är bäst för AIK. Det är därför jag betecknar mig som AIK:are.


I årets trupp finns det liknande exempel, spelare som gått på Råsunda sen dom var små, eller dom som spelat i klubben så länge att klubben för evigt blir närmats deras hjärtan. Men det finns också dom som inför i år inte haft någon direkt relation till klubben. Det finns dom som tidigare sympatiserat med lag som i år är våra direkta konkurrenter. Spelarna idag är yrkesmän, det är deras jobb att förbereda sig, träna sen prestera i match för AIK. Men jag tror inte att det räcker för att prestera i AIK att utgå från att dom är yrkesmän. Jag tror inte heller att det räcker med att dom är AIK:are supporters. Så hur är planen att göra denna brokiga skara till en enhet som skall representera AIK på bästa sätt?


Vi ska se till att spelare och ledare via verksamheten vi bedriver gör sitt bästa för AIK. Det finns ofta en övertro på det som ofta associeras med teambuildingaktiviteter. Frågesport, åka och bowla, göra lekar med ögonbindlar osv. Det vi aldrig får glömma bort är att vissa inte tycker om att vara tillsammans mer än nödvändigt, dom gillar helt enkelt inte varandra. Därför har vissa av dessa former av teambuilding dålig verkningsgrad. Spelarna är i grunden fotbollsspelare och det är egentligen det enda som förenar dom. Min filosofi gällande teambuilding baseras på den dagliga verksamheten samt medvetenheten om klubben och klubbens historia som vi representerar. Dom goda vanorna som Stahre ofta pratar med spelare och ledare om, de vanorna skall vara de principer som förenar oss som grupp och som representerar AIK på bästa sätt. Det är via dom goda vanorna som vi skall förbereda oss fysiologiskt, psykologiskt, tekniskt, taktiskt och också socialt.  Om den processen är utvecklande och alla känner insikt och delaktighet så kommer samtliga i vår grupp ge sitt max för AIK oavsett känslomässigtursprung. Supportrarna finns alltid med oss, det är viktigt för oss att vara medvetna om vad vi representerar och också känna den kraft, passion och stolthet som finns hos våra supportrar. Den kraften och passionen inspirerar och ger oss drivkraft att utmana oss själva dagligen!


Jag har förmånen att få jobba i den klubben som alltid kommer ligga mig varmast om hjärtat, det är därför denna fråga är viktig för mig. Att dagligen locka fram lusten, att stimulera passionen och samtidigt vara medvetenheten om plikten att göra det bästa för AIK i sin yrkesroll! Det tror jag är vägen till att få alla i dagens trupp att ge sitt yttersta för AIK.


Imorgon kl.20.00 är det internmatch, rapport kommer under tisdagskvällen!


BW


Kommentarer
Postat av: ole

Skickar ut en fråga i etern - varför är Kalmar (läs Nanne med sin stab) bättre på att krama ut det mesta och bästa ur sin trupp. Skulle tex inte förvåna mig om tex Mendes blommar ut i kalmar i år, hán är ju faktiskt en riktigt duktig djupledsspelare. Varför klarar inte AIK av att göra det Kalmar gör? De åren man vann allsvenskan så fanns en enegri i gruppen som inte bara gick att besegra.



Mitt eget enkla svar på detta är - i Kalmarfallet att det stor del är Nannes förtjänst, extremt bra ledaregenskaper både på och utanför plan. AIK är för mig en gåta - men jag tror att man saknar en Nanne - en stark respekterad ledargestalt (framgång föder respekt). Vad händer om tex AIK får en dålig start? Självklart håller jag tummarna för att det går vägen - men jag känner att det fattas en bit för att jag skall känna mig övertygad. Hur få grabbaran att växa i AIK tröjan? - tror jag blir en knäckfråga. För att lyckas där krävs, anser jag,en stor skickligthet att hantera personalen - skapa den stämning som krävs.

2009-01-26 @ 16:44:02
Postat av: Joakim a.k.a Producenten

ole--> Jag förstår inte riktigt vad du menar.



"Skulle t ex inte förvåna mig om tex Mendes blommar ut i Kalmar i år..."



"Varför klarar inte AIK av att göra det Kalmar gör?"



AIK, eller Kalmar, är ingen fast oföränderlig enhet. Det är två olika fotbollsklubbar som ständigt förändras. "Men supportrarna är alltid de samma" brukar vara ett argument. Nej, vi förändras också. Vi förlovar oss, blir deprimerade, skaffar barn, konverterar till Islam.



Spelare och ledare i AIK förändras definitivt. Norling 2005 är inte Norling 2008. Norling 2005 är definitivt inte Stahre 2009. Lika lite som Tolle 2008 är Alm 2009.



Kalmar kan ha vunnit mycket i och med att ha bevarat Nanne, som därmed fått tiden att utvecklas, under många säsonger i följd. Det är något som inte har skett i AIK. Men det ska ses i ljuset mot att Kalmar och AIK är två olika klubbar, på samma sätt som AIK 2008 är olikt AIK 2009.



Om Mendes lyckas i Kalmar 2009 innebär inte det att han skulle ha misslyckats i AIK 2009.



Det är en så gravt förenklad och okomplicerad bild som målas på rent aftonbladet-manér när vi väljer att tala i termer om "AIK är för mig en gåta - men jag tror att man saknar en Nanne". Det blir lösa antaganden och förvirrade spekulationer istället för att verkligen försöka komma till vettiga ansatser.



Den här kommentaren verkar kanske svårförstådd men jag kände att det behövdes en nyans. Jag hoppas kunna presentera detta och mycket annat på ett mer attraktivt sätt i framtiden.

2009-01-26 @ 18:36:29
Postat av: Joakim igen

Vill tillägga att jag återigen konstaterar synen av ett vettigt inlägg av Björn avseende "AIK:skapet".

2009-01-26 @ 18:39:11
Postat av: Marcus

Bra uttryckt Joakim, håller med dig i vad du säger.

2009-01-26 @ 19:29:46
Postat av: Anonym

2009-01-26 @ 19:48:09
Postat av: ole

I somras klarade inte AIK av att behålla deras bästa spelare - Dulee Jonson. Och alla kan väl oxå inse att det var han som saknades för att komma bland de fyra bästa.

Min poäng är att jag tvivlar på AIKs kapacitet att hantera sin personalstyrka (såväl spelare som övrig personal). Hanteringen av Rikard och Nebo kanhända var nödvändig - men ändå förkastlig ur ett mänsklligt perspektiv. Att vissa bloggare nu avslöjar Stahre som en mobbare kan väl inte förbättra hans aktier hos spelarna (läs respekt).

Jag är inte ute efter att sänka någon - det enda jag vill är att den klubb jag älskar skall vara världsbäst på att få ut det mesta och bästa av alla i organisationen.

2009-01-26 @ 19:55:48
Postat av: Eder

Ole.



Jag måste tyvärr helt gå på Joakim/Producentens linje. Klubbar är föränderliga entiteter. AIK är ständigt i förändring. Kalmar likaså. Länge var en sanning att spelare "inte utvecklades" i AIK. Det är en myt.



En Pavey, en Dulee, en Markus Jonsson eller varför inte en Sandberg. Spelare som tagit stora kliv. Jag hörde personligen extremt illasinnade kommentarer om Niklas Sandberg som varandes "en sopig superettaback" från ganska initierade fotbollsmänniskor. Han utvecklas sen i AIK till att vara en av Allsvenskans bäste mittbackar, och tar guld i Rumänien och Norge. Jonsson plockas från superettan till AIK och spelar nu i landslaget.



Att Kalmar sparkade ut Mendes 2003 för att han inte "håller i Allsvenskan" får Nanne tugga i sig idag. Det är fullt möjligt att Mendes lyckas fylla Ingelstenluckan, men just hans historia bevisar tesen: klubbar förändras.



Med Stahre-Wesström och med Väsbysamarbetet och med Samspel Svealand kan jag inte se annat än ljust på mitt älskade AIK. Inte på många år har jag sett en så genomtänkt och passionerad ledarstab.

2009-01-26 @ 20:27:01
Postat av: Joakim

Jag tror att spelarna hellre ser till vad Stahre gör för dem nu än vad som skrivs på en humorsajt. Om spelarna inte ger allt av sig själva på träningar och match för att Stahre kastade makaroner på Schulman (vilket Mikael bett om ursäkt för) är de rätt spelare att ha i AIK?



Ibland glömmer vi bort att för spelare är det träningar och matcher dag ut och dag in. Jag hoppas att den vardagen betraktas mer likt verklighet än vad som skrivs i diverse bloggar.



Att tappa Dulee Johnson var inte bra men även Kalmar tappar spelare som Santin, V. Elm och Ingelsten. Det är snarare ett allsvenskt dilemma än ett som inskränker sig till att beröra AIK.



Jag har personligen svårt för att se strävan efter att "i år tar vi guldet" då det viktigaste är, precis som du Ole är inne på, att ha en den bästa organisationen i Sverige (sträcker mig inte lika långt som dig med kravet om världsbäst ;)). En sådan organisation ska inte vara beroende av Dulee Johnsons vara eller ej. Den ska vara utvecklande och sjudande mest hela tiden.



Efter Maestro Norling kom Mäster Stahre. Hur ser det ut med återväxten på tränarfronten? Är det något Björn kan svara på? Vi har ju bland annat Tolle i Väsby men vore sant att veta hur Björn & Co. jobbar på den fronten: att skola in nya tränare.

2009-01-26 @ 20:31:54
Postat av: Jeff W

Vi AIKare får fan inte ta upp historien med Schulman och Starhe fler gånger på eget bevåg. Det blogginlägget var det absolut löjligaste jag någonsin läst. Vilken idioti att skriva något sådant.



Vi ska inte falla i kvällstidnings-dramaturgi här på "vår" blogg.



Ang. Kalmars ledarskap kontra AIKs dito så är det som att jämföra förutsättningar och kraven på en ledare i Premiere League med kraven på en ledare i Korpen. Och glöm inte att kontinuitet bara är bra om det är något bra som pågår. En dålig säsong nästa år för KFF så kanske man ångrar det där långa kontraktet med Nanne. Ingen individ är större än laget. När det gäller Kalmars guld så faller det ofta bort i rapporteringen att det bara fanns en enda riktig konkurrent till guldet förra året och det var Elfsborg. Både IFK, DIF, AIK, HIF, MFF och Bajen hade under säsongen rejält djupa svackor och kriser. Nä hörrni, 2009 kommer många av dessa lag slå Kalmar så det skriker om det. Kanske inte Bajen iof...:)

2009-01-26 @ 20:52:18
Postat av: Daniel

Jag säger det här för laget, supportrarnas och hela klubbens skull. - Ta bort det där förbannade "tf" från Björn Wesströms sportchefstitel! Skriv kontrakt med honom för minst tre år framöver. Vi kommer inte kunna hitta en bättre sportchef med samma passion och glöd för klubben. Björn har gjort allt rätt sedan han tog över posten som sportchef. Så våga ge honom chansen att, tillsammans med resten av tränarstaben, försöka hissa seglen på det här stundtals sjunkande skeppet till klubb. Slå ett slag för AIK, ge Björn Wesström jobbet som Sportchef! Over and out..

2009-01-26 @ 21:48:36
Postat av: ole

Varför är det tabu att i frågasätta och diskutera AIK? AIK mår bra av en öppen debatt - även om man är en urAIKare så kan man väl få vara kritisk.

Schulman är väl oxå AIKare liksom Ni andra - att lyfta på stenar kan väl aldrig vara farligt. Kanhända i en diktatur men inte i en öppen förening som AIK.

En klubb som AIK skall inte ha några svackor - inte i allsvenskan. AIK bör alltid vara bland de tre första. Allt annat är ett underkännande.

Jag kan förstå att Stuart lyckades - han lyckades skapa en energi i laget i organisationen som var nära nog oslagbar. Allt kanske inte heller var perfekt då - men energin fanns där. Att krama ut det mesta och bästa ur varje individ.













2009-01-26 @ 21:51:43
Postat av: Joakim

ole, det är verkligen inte tabu att diskutera AIK, lika väl som det inte är tabu för vem som helst att bemöta andras kritik om man inte tycker likadant. Det är väl just det som är den dialog du efterlyser?



För mig är inte en dialog att supportrar med olika åsikter säger sin mening enskilt utan respons. Hur utvecklande är det?



Jag tror att vi är något riktigt gott på spåren med Wesström/Stahre vid det sportsliga rodret. Det innebär inte att vi plockar av oss de granskande glasögonen. Men nuvarande organisation ska inte få lida av det som hänt tidigare, eller varit i andra klubbar, tycker jag.



"Jag kan förstå att Stuart lyckades - han lyckades skapa en energi i laget i organisationen som var nära nog oslagbar. Allt kanske inte heller var perfekt då - men energin fanns där. Att krama ut det mesta och bästa ur varje individ."



Jag tror att det är en av de egenskaper Stahre besitter. Hans motto är att gå in med helhjärtad energi varje träning. Först då kan han kräva av spelarna att de ska agera likadant. Och jag kan lova (som sett honom i aktion från nära håll) att det är ett j-vla go! Av det spelare och ledare kommunicerat hittills har det endast förstärkt denna bild. Med andra ord tror jag att du, med många andra, kan bli mycket lycklig av att ha Stahre som tränare.





Öppenhet är ett måste! Schulman är AIK:are men sysslar också med satir och ironi. Han sa ju själv att det hela blev löjligt och rent av idiotiskt att Stahre skulle be om ursäkt.



Håller med Daniel, bort med "tf".

2009-01-26 @ 22:24:14
Postat av: ole

Tack joakim för ditt inlägg. Jag gillade verkligen din beskrivning av energin rörande Stuart. Det är precis den energin som måste till... i AIK.

Vad ser du i dagens organisation som gör dig så säker på succen? Vem skall peka med hela handen och få alla och gå åt samma håll?

2009-01-27 @ 00:17:31
Postat av: ole

Varför funkade inte Kahri? Varför vågar inte Bojent spela ut? Jag tror inte att det berodde på råsundas storlek - nej det hela satt nog i att man inte klarade av att coacha dem varken på eller utanför plan - det vad jag kallar personalkompetens saknades. Vad får vi nu? Är Björn den bäst lämpade att utveckla och coacha personalen? Alla vill vi ju få ut max av personalen. Ställ Micke invid Nanne - vem av dessa inger förtroende? Det behövs speciella egenskaper för att leda ett lag en organisation. Alla skall mot ett gemensamt mål - SM guld och därefter ut i europa. Ett förtroende tar lång tid att bygga upp - samtidigt kan det försvinna på en sekund, se bara på Rickard. För att få grabbarna på plan att prestera över sin förmåga krävs speciella ledaregenskaper - de måste ha en ledare som de har förtroendet för. Jag önskar Micke lycka till - och hoppas på framgång. Men för att klara detta räcker nog inte det med goda vanor - grabbarna behöver en ledare, en Mourinho - någon att blint lita på när åskan går.

2009-01-27 @ 00:35:59
Postat av: Joakim

Ingen orsak, ole.



Stahre är den som främst, på sitt sätt, pekar med hela handen men det vill till att hela ledarstaben hjälper till på den fronten. Rent konkret handlar det om att främst pusha och ge energi åt spelarna under träning. Det är där den vardagliga resan sker. Det är där ord som repetition och inlevelse blir nyckelord.



Under ett av årets första träningspass "röt" Stahre till när en spelare slog ut bollen över långsidelinjen istället för att försöka spela sig ur den gällande situationen. Det behövs nämligen konsekvens i denna del av spelet. Ett mod som leder till skicklighet. Jag tycker AIK tappat i att kontinuerligt kunna hålla bollen inom laget med främst korta passningsalternativ för varje säsong sedan 2005, samtidigt som laget visat sig ha ökat sin kvalitetsmässiga status i andra avseenden bör påpekas.



AIK vill vara ett lag som har "mycket boll" och därmed ha större egen påverkan på att vinna matcherna. Det kan vi inte göra genom att panikrensa och skicka meningslösa långbollar. Gör vi så får ju motståndaren bollen. Istället ska vi ha tålamod i att spela bollen inom laget hela tiden.



Detta är riktlinjer som Stahre står för. Han pratar vidare mycket om ordet "inlevelse". Spelare ska ha inlevelse i allt de gör under träning. Det handlar om att se sig själv i matchsituation och fokusera på vad denne gör. Hela tiden. Varje träning. Vecka efter vecka. Stahre är en rak och tydlig instruktör fylld av energi. Sådant smittar av sig kan vi hoppas.



Tydlig planering och "goda vanor" är andra ord som kan kopplas samman med det jag precis beskrivit, vilket Stahre/Wesström står för med uppbackning från övriga i tränarteamet.



När jag läser Nisse Johanssons blogg upprepar han den inspiration han känt av Stahres teorigenomgång och den sammansvetsning flera av de hårda träningspassen givit.



Stahres osäkra kort är ju orutin som huvudansvarig tränare i AIK:s A-lag.

2009-01-27 @ 01:03:03
Postat av: ole

Joakim!



Det blev mycket om Stahre - och det du uttryckte var bra - vi får hoppas på att det håller hela vägen. Det som oroar mig mest är egentligen hur AIK klarar av spelarna och övriga anställda utanför plan - se bara på hur de hanterade Dulee - sveriges bästa mittfältare sälj för en spottstyver. Sen vet vi ju hur det gick resultatmässigt. Man måste kunna ta hand om dessa spelare även vid sidan om plan - spelare måste trivas för att kunna prestera. Har Björn dessa egenskaper eller behövs här kompletteras med mer kunnade vad gäller psykologi.

Jag tror att så är fallet. De extrema talangerna på plan är ofta oxå "extrema" talanger utanför plan. Mutumba må vara en talang men............fixar han livet utanför gräsplan? Lär man sig att hantera dessa speciella individer - kan det vara guld värt. Men den beredskapen tror jag att AIK saknar idag - kanhända räcker inte pengarna till.

2009-01-27 @ 10:11:06
Postat av: dag lundqvist

Visst låter det rätt bra med "de goda vanorna" men jag tror också teambildning är viktigt vari bl.a. ingår avkopplande lekar, spel o "nojs". Att få skratta tillsammans i avspänd stil och tillåta ett stort mått av lekfullhet är viktigt - lika viktigt som att hålla distans till vad man gör och tillåta sig en å annan "klackspark" Man ska öva sig att ha roligt tillsammans och uppmuntra varandra och släppa av en hel del på egot, detta är viktigt. Viktigast också att det bakom all träning och allt slit och allt nojsande finns en seriositet till det man uträttar och en sjudjävla vinnarinstinkt och "GO"-känsla till det gruppen företar sig.//Dag

2009-01-27 @ 11:12:15
Postat av: Mats

Grymt bra skrivet Dag! Har inte mycket mer att tillägga förutom att diskussionerna bland kommentarerna är mycket intressanta. Man kan vända o vrida på det mesta... Jag tror att "NEJ" är viktigare än vad många tror som ledare o förhoppningsvis lagkapten.

2009-01-27 @ 16:04:23
Postat av: ole

Håller med Mats till fullo.

Men jag vill förlänga hans resonemang. Det räcker inte med 11 st med vinnarinstinkt och den deär GO-känslan. Alla kan ju inte springa åt vilket håll som helst - den ena viljekraften stämmer inte alltid med den andra.

Man behöver en ledare (en stark personlighet som vinner spelarnas förtroende tills sita bloddroppen) ala Mourinho som klart och tydligt pekar - med hela handen - "dit skall vi - och så här skall vi göra för att komma dit".

Då räcker det inte bara med en taktiskt kunnig, passionerad tränare som står och skriker - det allra viktigaste är att alla 11 på plan tror på ledarens mål och metod. Alla energier skall dras samman som en svetslåga.

2009-01-27 @ 16:32:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0