2009-01-22 Stellenbosch kl.18.05


Ett träningspass och en tur till stranden har avverkats. Träningspasset hade syftet att jämna ut den fysikastatusen på spelarna så dom är på en jämn nivå inför morgondagens dubbelpass.


Träning 6

Truppen delades i två grupper utifrån fysikstatus. Fotbollsträning med Stahre, Alm, Swärd och Baxter för Maanoja, Örlund, Bergh, Johansson, Bojent, Bengtsson, Atta, Ortiz, Mutumba, Obolo. Övriga körde i bassängen med Lindholm och Oyarzo. Själv följde jag fotbollspasset vars syfte var att jobba med teknik med instruktioner i perception efter det jobbade gruppen med samarbete i försvarsspel utifrån positionsförsvar samt förutbestämd pressriktning. Passet genomfördes generellt med god kvalité, mycket inlevelse och bra tekniskt utförande.

Träningen avslutades med att hela gruppen återsamlades i receptionen på Stellenbosch University of Sports, samtliga spelare genomförde inne på rehabavdelningen ett isbad i två grupper om tolv spelare. Stahre brukar säga att -man kan göra det, eller så kan man göra det. I fallet isbad var variationen stor i hur spelarna gjorde det. Engblom blev blå, Saleh gav ifrån sig ljud som en människa endast gör under extrema former, Karlsson hyperventilerade och Hooiveld såg ut som han låg på en spaavdelningen och njöt.  När spelarna gått testade även Chefstränaren isbadet och hans reaktion var närmare Hooivelds än Karlssons! Syftet med isbadet är fysiologiskt att påskynda återhämtningen genom att kyla ner hårt ansträngda muskelgrupper. Efter badet var samtliga påtagligt positiva över känslan i benen.

Skadeläget är oförändrat, Djordjic och Tjernström kör på med sin rehab, Tjernström är nu med i första delen av bollpassen och närmar sig kollektivträning.


Efter lunch åkte truppen till en strand i närheten av Kapstaden, med bad, sol och strandfotboll i spontanform som ingredienser. Ikväll väntar middag och ett teoripass. Morgondagen bjuder dubbelpass av ryskmodell!

BW


Kommentarer
Postat av: Joakim a.k.a. Producenten

Det här känns riktigt jäkla bra och då menar jag riktigt jäkla bra.



Eftersom jag haft äran att få tränarutbildning för fyra år sedan av just Björn och Micke är det med en oerhörd förväntan och glädje jag ser vad som sker nu och förhoppningsvis kommer visa sig i mycket goda matchresultat för AIK framöver.



Med rätt stöd från läktarplats är det inte bara möjligt att framgångar kommer att skördas, det är högst troligt.

2009-01-22 @ 18:54:12
Postat av: Cee

Berätta mer Joakim, detta lät intressant!

2009-01-22 @ 19:18:08
Postat av: gnagarjavel

Va skoj att ni har dragit igång en blogg!



Törs man till och med fråga om ett litet länkbyte? :)



Jag ska genast lägga upp er på min kära blogg i alla fall. Skoj skoj!

2009-01-22 @ 19:48:53
URL: http://gnagarjavel.blogg.se/
Postat av: patteman

mycket roligt att man kan ta del av försäsongen mera nu.

Bra jobbat !!

2009-01-22 @ 22:54:27
URL: http://patteman.blogg.se/
Postat av: Anonym

Det finns mig veterligen inga fysiologiska bevis på att isbadet verkligen hjälper vid återhämntningen, dock vet jag att det är en metod som används inom elitidrotten.

De placeboeffekter det har är däremot en annan sak :)

2009-01-22 @ 23:18:56
Postat av: Joakim

Cee--> Jag tänker skriva mer om det på Gnagarforum. Håll utkik där. Mitt nick är Producenten.

2009-01-22 @ 23:23:35
Postat av: Stödjare

Björn är mycket påläst!

Allsvenskan kommer att frukta av tandemen BW-MS !

Allvarigt talat kommer dom att lyckas,det är jag övertygad om.

Återstår bara att dom står med båda föttrna på jorden1

Heja AIK

2009-01-23 @ 17:05:09
URL: http://less

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0