Tränare Jildefalk bloggar om damfotbollen



Tjena

Nu är det två dagar sen vi spelade mot Tyresö i vår första match för året. Vi har gjort en analys och efter ett flertal upprepningar av vissa moment så har vi kommit fram till ett fullt godkänt resultat. Det som är det mest fantastiska att se är energin och lekfullheten i gruppen. Det är en grupp härliga individer som med bra uppbackning kan gå hur långt som helst. Jag har nog aldrig varit så glad att få gå och lägga mig på kvällarna bara för att få gå upp och träna. Det gäller att älska det man gör.

Ur söndagens match så fick jag fram några visdoms ord.

”Acceptera besluten och lev i nuet.”

Jag tyckte att det var bra sagt.

Måndagens analys följdes upp med en lång löp uppvärmning, och efter det en teknisk del där pulsen drog upp till max under några få sekunder och sedan följdes upp med lång återhämtning. Detta gjordes med upprepningar under åtta minuter.
Sedan så fick de spelare som inte spelade över sextio minuter jobba vidare i lite mera funktionella teknik övningar och startspelarna gick in i gymmet. Louise Fors stod kvar och tog några kvalitiva avslut. Tävlingen mellan henne och målvakten Johanna Baeklund slutade 15-2. Johanna startar för övrigt i mål på onsdag mot Danmarks IF från Uppsala.

Tisdagens träning kommer att vara under sextio minuter med en kortare teknik del, lite matchförberedande samt ett avslutande Sten Frisk cup. Sten Frisk cup är en intern smålagsturnering där tre lag gör upp om fina priser som delas ut vid månadens slut. Tävlingen är ruggigt högintensiv och spelas på en yta lika stor som straffområdet med varierande antal spelare i lagen beroende på status under dagen. Vi har som minst spelat med tre spelare/lag och som högst fem spelare/lag. Matcherna spelas i högst två minuter om inget av lagen har gjort ett mål. Ni som följer herrarna eller har följt Micke Stahre under åren vet att det är vad han skulle ha kallat ”Dumle cup”. Vi har behållit organisation och regler men dock bytt ut namnet till denna demonkaraktär som skakade Mälarviken i tv4: s klassiker ”Tre kronor”. Ironi på hög nivå. Seriöst men kul. Känslorna under en intern tävling är alltid som tidigare nämnd Stahre skulle ha sagt; KRIG!.
Jag återkommer med resultat.

Jag upptäckte i helgen hur mycket finanskrisen verkligen påverkar då jag satt på en kinakrog och inte fick något råd i min ”fortune cookie”.
Något som tydligen flera hade varit med om.

Hörs!.

PJ

Kommentarer
Postat av: Joakim

Kul skrivet PJ!

2009-02-10 @ 17:09:39
URL: http://www.producenten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0