2009-12-19, Råsunda FS kl.07.32



En nulägesrapport.

Sammanfattningsvis är det min uppfattning att träningsmatcherna som genomförts gett indikationer på lagets kollektiva styrkor och svagheter. Vi har vunnit samtliga matcher vilket är en väsentlig styrka oavsett motstånd. 
 

Individuellt har spelarna visat prestationer som väl speglar vad dom presterat under perioden i träning. Motståndet har varit varierande vilket gör att den inre motivationen varit den avgörande faktorn för prestationernas höjd. Fysiologiskt är vi i nivå med planeringen, den tekniska mätutrustning för att mäta ansträngningen som används är nu testad i såväl träning som match. Tekniskt och taktiskt är vi i en process där matchandet ger oss referenspunkter var vi skall lägga träningsnivån för att utveckla och förstärka väsentliga moment. Metodiken för träningen av fastasituationer är systematiserad i den dagliga träningsverksamheten, analysmetodik och teknikutrustning är testade i matchsituation. Matchrutiner i form av medicinteamets arbetssätt, materialrutin, uppvärmningsrutin för startspelare och ersättare, halvtidsanalys och snack, samt nedvarvning och återhämtning justeras nu utifrån ledarnas analys och spelarnas reflektioner. Formerna och rutinerna för samarbetet gällande matchning av AIK-spelare i Väsby och Väsby-spelare i AIK är också testat. Vi är kortare beskrivet mitt i träningsmatchprocessen och praktiserar rutinerna så dom är automatiserade till seriestart.


Med ovan gjord beskrivning kan det uppfattas som den enskilda matchen ej varit i fullt fokus utan mer rutinerna för den enskilda matchen, ett av syftena med träningsmatchperioden är att få ovan nämnda rutiner på plats. Vi är dock fast beslutna om att det ena ej behöver förta det andra utan att matchens enskilda syfte och matchplan lever när allt fungerar i synergi med dom praktiska rutiner som nu just nu tränas. De mer praktiska rutinerna är enbart till för att frigöra mesta möjliga utrymme för dom känslomässiga ingredienserna i den enskilda matchen.


Lite statistik, i parenteserna anges statistiken för första halvleken:

AIK-IFK Mariehamn 1-0 (1-0)

Avslut 16-4 (5-0), flest individuella avslut Jagne 4 st (på 45 min)

Målchanser 8-0 (3-0)

Hörnor 6-1 (4-0)


AIK-Västerås SK 4-2 (4-2)

Avslut 19-4 (9-3), flest individuella avslut Pavey 7 st (på 90 min)

Målchanser 7-2 (7-2)

Hörnor 4-2 (4-1)


AIK-Syrianska FC 3-1 (2-1)

Avslut 9-10 (4-6), flest individuella avslut Burgic 2 st (på 65 min), Saleh (på 75 min), Lundberg (på 45 min).

Målchanser 5-3 (2-2)

Hörnor 3-9 (0-5)


Totalt på tre spelade matcher

Målskillnad 8-3 (7-3)

Målskillnad fastasituationer 3-1 (2-1)

Avslut 32-18 (18-9)

Målchanser 20-5 (12-4)

Hörnor 13-12 (8-6)

Poäng: 1+2 Pavey, 2+0 Burgic

Avslut: 9 st Lundberg (noterbart är att dessa avslut är fördelade på de 3 x 45 min som Lundberg spelat)


Nu på lördag väntar det påförhand mest meriterade laget i de planerade försäsongsmatcherna. Nu intensifieras fokuset på den enskilda matchen och ljuset sätts på kollektiva och individuella prestationer i förhållande till matchplanen. Adrenalinhalten ökar vilket ligger i sakens natur då den yttre motivationen i form av bättre motstånd finns i andra ringhörnan. Tre av tio matcher är spelade, allt vi gör har syftet att leda till att vi är maximalt förberedda för vårsäsongens tolv allsvenska matcher och två Svenskacupen omgångar. 


Ledningen och lagets tankar finns också hos Nicklas Bergh som igår ådrog sig en armskada, vi tänker på dig och hoppas på en bra rehabilitering! I övrigt är skadesituationen ok, Ortiz, Djordjic och nyss nämnde Bergh är dom som idag ej är aktuella för spel på lördag ur rehabiliteringssynpunkt. Vi kommer troligtvis på lördag att matcha några spelare i Väsby (kl.11.30 Skytteholm).


Idag är det stort spel på träningen kl.10 på Skytteholm, imorgon en träning som är belastningsanpassad inför matchen på lördag. Förberedelserna fortsätter, ses på lördag!


BW


Kommentarer
Postat av: Daniel

Apropå träning av fasta situationer. Vem/vilka kommer att slå frisparkar i målläge allsvenskan?



Känns inte riktigt som vi har någon som kan hota i sådana lägen i truppen..

2009-02-19 @ 09:39:13
URL: http://www.aikbloggen.se
Postat av: Zäta

Goddag yxskaft! Hoppas att allt är lika bra ställt med laget som det är fina ord och floskler i BW:s nulägesrapport.

2009-02-19 @ 11:38:33
Postat av: gnaget4ever

Jo, jag förstår vad du skriver. Men hur ska en gnagettokig tonåring göra det. Du är sjyst Björn, men använd ett enklare språk så att även de yngre gnagarna begriper.

2009-02-19 @ 12:47:16
Postat av: Joakim

Zäta



Vaknat på fel sida? Jag håller inte med någonstans.



gnaget4ever



Måste allting vara barnanpassat? :)

2009-02-19 @ 13:47:48
URL: http://www.producenten.se
Postat av: Joakim

Jag uppskattar oerhört att få läsa det du skriver Björn!

2009-02-19 @ 13:49:07
URL: http://www.producenten.se
Postat av: Johan

Det känns väldigt bra att vi har en sådan öppen sportchef och som tar sig tid att ge en vettig analys av försäsongsträningen.

2009-02-19 @ 16:28:40
Postat av: Zäta

Joakim:



Det kan vara så att jag vaknat på fel sida. Men tyvärr fick jag politikervibbar (använd så mycket fina ord som möjligt så att ingen märker hur ihålig jag är. Smaka bara på den här: "Metodiken för träningen av fastasituationer är systematiserad i den dagliga träningsverksamheten, analysmetodik och teknikutrustning är testade i matchsituation." Vad betyder det?



Men grejen i sig, att han informerar är klockren!

2009-02-19 @ 18:25:15
Postat av: Marcus Å

Nej Zäta, det är uppenbarligen dig det är fel på eftersom alla andra förstod Björn. Varför vara dryg mot den enda sportchefen i Sverige som tar sig tid och kraft att skriva liknande inlägg? Finns bättre sätt att uttrycka sig på.



Tack Björn, dina inlägg är extremt uppskattade!

2009-02-19 @ 19:31:50
Postat av: Marcus Å

Bättre sätt att uttrycka sina önskningar till Björn alltså.

2009-02-19 @ 19:32:45
Postat av: Zäta

Marcus Å:

Jag tror du bara hakar på drevet, du fattar inget du heller av den meningen jag klippte in ovan. Om du fattar innebörden så var god o tolka den åt oss vanliga fotbollstattare!

2009-02-19 @ 19:50:23
Postat av: Lidas

Håller faktiskt med Zäta, annars jättebra!

2009-02-20 @ 11:31:40
Postat av: Joakim

Zäta m fl,



Okej, bara för er, kör jag nämnda citat i ett BW-translationsprogram som jag lyckades köpa loss rättigheterna till igårnatt:



"Metodiken för träningen av fastasituationer är systematiserad i den dagliga träningsverksamheten, analysmetodik och teknikutrustning är testade i matchsituation."



Blir:



"Vårt tillvägagångssätt är som en ännu otrampad stig. Ungefär som en vild skogsmark! På vår väg finner vi att även andra tar sig in i lejongapet. Men om Mercan är fellackad är det vårt uppdrag att lacka om den. Det tar jag på mig. Backspeglarna kanske borde justeras? Men efter att ha blivit dumpad av flickvännen så börjar man sträcka på ryggen. Man spänner ut fasanfjädrarna igen. Rätt vad det är står det någon ny kvinna där. Får jag lov fröken Argentina?"



Sorry, har hittills bara hittat funktionen för översättning till Norling-språk.

2009-02-20 @ 17:02:06
Postat av: Zäta

Joakim:



Din tolkning är obetalbar, tack nu förstår jag!

2009-02-20 @ 18:37:28
Postat av: Mikael

Det är alltid en balansgång på vilken nivå man ska lägga språket när man inte vet vem man skriver för.



Personligen uppskattade jag inlägget mycket och gläds åt att vi har en sportchef som är begåvad med ett bra språk.

2009-02-20 @ 23:34:28
Postat av: Henrik

Björn W!



Läser med fasa att Wilton, en av mina absoluta favoritspelare i AIK under 00-talet, är på väg till MFF.



Jag är väldigt intresserad av att höra hur AIK förhållit sig till en ev värvning av honom.



Tack för intressanta inlägg i övrigt.

2009-02-23 @ 00:32:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0