Gråt inte för Wilton



Wilton går till Malmö FF och genast blir det frågor om han sålt sin själ och spottat oss AIK:are i ansiktet.

Mannen som kom till oss 2006 och gjorde stor succé, var med och bidrog till att AIK som nykomling nästan snuvade Elfsborg på guldet och förevigt etsade sig fast i våra hjärtan. Jag lärde känna denna man under just flytten från GAIS till huvudstaden, jag har beskrivit det många gånger för er men det är sällan man träffar en sådan vän som är så genuin och ärlig som Wilton är. Han lever av och för fotbollen, har en underbar fru och dotter, samt besöker sin kyrka så ofta det bara går. Jag var med Wilton otaliga gånger till kyrkan, där fanns hans övriga vänner med, det andra laget i hans hjärta, en plats där han kände sig trygg och hemma med flera lagspelare som vi kanske känner igen som: Paulinho, Ailton och Daniel Mendes…….

Han trivdes i AIK det har han sagt så många gånger men hans mål var hela tiden att se till att hans familj skulle kunna trygga sin framtid genom den talang han besitter. Det gjorde han tack vare sin inställning till livet och AIK.
Satt och pratade med min flickvän igår och gav henne beskedet att Wilton var klar för MFF, hon suckade genast och berättade för mig om den dagen då hon fick beskedet att Wilton skulle lämna AIK för en skum klubb i Qatar, hur hon blev gråtfärdig och fick en klump i halsen, hon satt vid tillfället i ett möte och genast handlade mötet istället om denna transfer.
Jag kommer också ihåg det, var jag var och vad jag gjorde, men min första reaktion var glädje över att en vän lyckats nå det målet han har haft sedan barnsben, där han äntligen kunde ge tillbaka till sin fru, föräldrar, tvivlarna och framför allt sin gud.

Han gav också AIK en fetare plånbok, tror AIK inte hade ens ett val att kunna stoppa denna kille, visst hade AIK chansen att kriga om SM-guldet just då och visst kunde man tvingat kvar Wilton, men till vilket pris?
Att ha en spelare som blivit ifråntagen en stor dröm kvar i truppen för att kriga om en pokal skulle nog inte motiverat honom till stordåd och jag tror mig veta att han skulle inte vara den Wilton vi älskade som spelare och AIK:are.
Wilton var ju och besökte Råsunda förra sommaren och gick omkring och vinkade till er på läktaren, efter ärevarvet så gick vi in i spelargången och jag fick ge honom en varm kram, vi började prata om livet här och där , jag sa som man kanske alltid gör när man ser en kär vän att han var saknad och att han borde komma hem snart igen.
Genast ändrade sig hans leende till ett allvarligt uttryck och han sa:
-Charlee, jag vill hem igen och det snart, jag har allt i Qatar som man kan önska sig, visst betyder pengar mycket men att inte få höra fansen sjunga ens namn eller känna er riktiga kärlek kan man aldrig mäta i pengar, det är en rikedom som man inte bara skaffar sig utan förtjänar.

Wow tänkte jag, det är ju helt sant och en tanke jag aldrig tänkt, man snurrar ofta iväg i tabeller och statistik men detta var en tankeställare.
Om gud vill så kommer jag snart tillbaka till AIK avslutade Wilton innan han rusade vidare till övrig media…….

Gud ville annat, MFF har en helt annan budget än vad dagens AIK har och de har skrikande fans efter flera års fiasko, AIK har fått bra betalt för denne Wilton en gång och rent ekonomiskt skulle varje fall jag höja på ögonbrynen om AIK hade varit ens med i budgivningen, som Björn Wesström brukar säga: Vi vet vår plats i näringskedjan.
Hur ska man reagera som AIK:are då??

Jag kan inte svara för hur ni kommer reagera men jag kan berätta att Wilton givit mig och AIK mycket under den korta tid han var hos oss.
Han ville tillbaka det vet jag helt säkert men det blir inte alltid som man tänkt sig eller önskar sig. Han har gång på gång bedyrat sin kärlek för oss och hans framtid i Malmö är ur hans synpunkt bra för honom och hans familj, för mig är han varmt välkommen tillbaka som gäst på Råsunda och jag vet att den dagen, just den dagen kommer vara mycket känslosam för honom där många fina minnen har sitt frö.
Jag önskar dig lycka till Wilton och hoppas du får det bra i Sverige och Malmö FF, den kärlek som du upplevde här i Solna finns i allas våra minnen.Synd att våra vägar inte korsades ännu en gång.
Boa sorte amigo, voce e uma pessoa unico…..
Seu amigo Charlee

Kommentarer
Postat av: Nisse

Håller med. Skäll inte på Wilton. Han e AIK:are i själen men AIK har inte gjort ngt för att köpa hem honom. Hälsa honom som den vän och spelare han var i AIK när han kommer till råsunda.

2009-04-02 @ 22:34:09
Postat av: Joey

Wilton försvann återigen från AIK, av samma anledning som sist - cash. Hade han velat spela i AIK igen så hade det givetvis gått att lösa, men då hade det krävts en liten uppoffring från Wilton. Risken är att Wilton har valt fel väg igen pga pengar. MFF´s strukturella problem har inte försvunnit. Madsen kommer fortfarande att stå och skrika i omklädningsrummet i halvtid. Wilton vet ju inte så mycket om MFF som förening och kommer säkerligen att sakna AIK väldigt mycket. Trist för oss, och trist för Wilton som än en gång har tagit en stor risk för mer pengar på kontot.

2009-04-02 @ 23:03:00
Postat av: Jacob

Sluta säga att wilton är AIK:are i själen. Han spelade några månader för vårat lag, har inte växt upp med AIK, har inte följt AIK. Wilton höll på för Gais som han gjorde för AIK å han kommer göra det för danskarna också. Tror han hade valt att komma tillbaka till AIK före malmö om valet fanns, men det gjorde det inte. Och nu ville tränaren som tog honom till Sverige och fick igång hans målgörande köpa loss honom och ta tillbaka honom till ett land där han redan kan språket. Självklart väljer han det, och jag är inte arg på honom för det, men säg aldrig att Wilton är AIK:are i själen. Det är lögn.

2009-04-02 @ 23:38:18
Postat av: Jan B

Jag tycker inte att det är ok, det känns helt enkelt fel. Jag kommer bua. I min värld är det precis som Janne Ericsson, Jesper Jansson, Lars Zetterlund, Rikard Franzén, Thomas Östlund, Thomas Strandberg etc. Persona non grata. Med oss eller mot oss. Respekt? Gå till Danmark/Norge. Jag vet att det är barnsligt, men jag sörjer inte om han bryter benen.

2009-04-03 @ 20:07:32
Postat av: skönt med censur

2009-04-03 @ 20:17:50
Postat av: AIK oG

Han gav oss nästan sm bucklan 2006 och var en stor del till att AIK var så bra, och nu när AIK fotboll inte kunde köpa hem honom pga av att han var dyr och han valde att komma hem till Sverige när möjligheten fans som han velat, då vill du att han bryter benen. Hur barnsligt får man utala sig. Du ska stå och bua, brukar du bua åt stefan izisaki också eller? Isånnafal är du den ända. AIK i mitt hjärta, och wilton i mitt hjärta. Men klart det är tungt att han gick till malmö men det är ännu tyngre att AIK inte ville köpa hem honom men AIK sattsar ju trotts allt ungt. Det har nog ingen missat..

AIK STOCKHOLM!

2009-04-03 @ 21:13:36
Postat av: Jan B

AIK oG!

Det är skillnad med Ishi. Varför? Superettan. Jag säger inte att det är nyanserat, jag säger vad jag känner. Tro mig, jag kommer inte vara ensam om att bua ut Wilton Malmö borta. Trevlig kille absolut, jag har träffat honom ett antal gånger. Jag tycker fortfarande att han lika gärna hade kunnat gå till Danmark. Jobba på stavningen och stöd AIK.

2009-04-04 @ 18:56:24
Postat av: Jokke S

så jävla bra skrivet! jag vart riktigt arg när jag fick reda på att han hade skrivit på för malmö ff men efter att ha läst detta så måste jag säga att jag har ångrat mig, han gav oss många minnen och det ska ändå på ett konstigt sätt bli kul att se honom spela i allsvenskan igen.

2009-04-06 @ 21:14:38
Postat av: Leffe

Hur kan någon tycka att det går att jämföra med Jan Eriksson eller Jesper "Judas" Jansson. Och blanda för f-n inte Rikard Franzén i detta. Frasse är och förblir kung i Gnaget. Det känns som Jan B rört ihop det lite för sig tycker jag. Men herregud, visst får du bua om du känner dig bättre då...suck....

2009-04-06 @ 21:46:10
Postat av: Rob

Pengar är pengar, tyvärr. Merparten av dom som skriver om Wiltons svek skulle antagligen gjort likadant om dom fick ett jobberbjudande med högre lön. Den korta tid han var i klubben så var han en stor tillgång men att han skulle ha ett AIK hjärta tror jag inte på. Jag kommer också bua därför att jag saknar spelare som brinner för sin klubb, men framtiden ser ut så.

2009-04-07 @ 10:27:52
Postat av: Leffe

Till Rob: ja, där är vi nog tyvärr helt överens, om spelare som brinner för sin klubb alltså. Klubbkänsla har ersatts av pengar och visst kan man bli ledsen över unga spelare som gör en bra debut i allsvenskan och i intervjun står och pratar om att de vill vidare "ut i europa". Delvis förståeligt men ändå ganska trist för oss som älskar vårt lag i vått och torrt.

2009-04-07 @ 16:27:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0